Atmos dc30 pelletsbrännare

Bisse23
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 jan, 2018 19:19

Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Bisse23 »

Funderar på att skaffa en pelletsbrännare till min nuvarande atmos dc30 vedpanna med Strömsnäs ackumulatortank. Någon som gjort något liknade? Funkar en viking bio brännare att ansluta till atmos med givare och dylikt?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av msh16 »

Till en 30 kW panna bör du ha en 30 kW brännare även om en 20 kW brännare klarar sig. Stor asklåda i pannan innebär att du tjänar mycket på att skaffa en självuraskande brännare så blir det bekvämt. Funderar du på begagnad så säljs nästan inga 30 kW brännare
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Bisse23
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 jan, 2018 19:19

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Bisse23 »

Tackar för svar. Vad skulle vara mindre positivt med en 20kilowatts brännare? Något tips på en brännare som skulle passa bra till atmos med drift och termostater?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av msh16 »

Med för liten brännare kan man få låg rökgastemperatur och kondens i skorstenen. En 20kW brännare som går på full effekt hela tiden lär inte hålla lika bra som om den körs på lägre effekt.
Som ny skulle jag skaffa Biobjörn 30
http://www.energibiten.net
Begagnat finns inga 30 kW, då blir det fråga om 20 kW
Iwabo Villa S2 finns ibland, Nibe PB20 är exakt samma fast i annan färg.
Atmos "egen" brännare är en kopia av Iwabo men tyvärr utan uraskning.
https://www.yourvismawebsite.com/atmos- ... re-skruvar
De runda brännarrören skulle jag undvika.
Brännare utan automatisk uraskning finns i massor till vrakpriser på Blocket men stå där två gånger i veckan och rensa brännaren när pannan har asklåda vill man undvika. Ska du bara elda pellets någon gång spelar det kanske ingen roll.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av higgis »

Har en Atmos DC35SF och en Iwabo villa s1x samt Strömsnäs ackumulatortank. Jag får köra min på full effekt den gamla ägaren körde det mot tre tankar samt med pannans termostat vilket gjorde att den gick väldigt mycket (tyckte jag). Har ändrat så han känner av värmen i tanken samt att jag försökt stänga av dom två andra tankarna. Tycker det funkar ok men har inte så mycket att jämföra med provade att dra ner efekten lite men det känns som att pannan har lättare att ta till sig värmen på den högre efekten.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av rod02 »

Här tömmes rörbrännaren varannan vecka(eller mer sällan). Kanske en gång/vecka under -10 ute.

Märkeffekt på oljepanna och brännare rek att skilja avsevärt. Kanske inte samma på ovan panna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Bisse23
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 jan, 2018 19:19

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Bisse23 »

Tackar för alla svar. Har i nuläget en atmos Dc30 med fyra 500l acktankar varav en med beredare. Har oxå en fujitsu luft luft värmepump.
Skulle uppskatta att man snittar 8-10m3 ved om året vilket förbrukas under 3-4månader.
Uppskattar att man kommer göra av med 2-3 pallar pellets och brännaren behöver inte arbeta så hårt.
En 20kw brännare blir nog bra. Undrar hur man får ihop det med kablar och dylikt?
Ingen som vill lägga upp någon bild på sina anläggning?
Tacksam för svar
milagro85
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 nov, 2018 20:53

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av milagro85 »

jag har också en dc30 panna och har precis kommit över en viking bio 20. läser en hel del om de men många säger att 20kw brännare är för klent. mycke svårt detta. har 2 st acktankar på 500l vardera. men kanske man ska strunta i dom helt och hållet?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med pellets finns det ju i normalfallet ingen anledning att köra med acctankar..

En 20kW brännare fixar uppvärmningen i de allra flesta normalvillor.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
milagro85
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 27 nov, 2018 20:53

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av milagro85 »

en 20kw brännare är lagom till en atmos dc30sf då? stod att det är 30kw medeleffekt. är oerhört dåligt insatt i detta :/
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Atmos DC30 har liten vattenvolym och ingen varmvattenberedning utan är avsedd att värma acktankar vid vedeldning.
Vid pelletseldning använder man acktanken med varmvattenberedare/slinga. Att använda fler tankar är meningslöst, ökar bara värmeförlusterna.

En 20 kW brännare i en 30 kW panna kan fungera men det är ett gränsfall. En vedpanna är byggd för stora rökgasflöden och blir flödet för litet, riskerar det att bli laminärt flöde vilket försämrar värmeöverföringen i tuberna. Det kan man motverka genom turbulatorer i tuberna som skapar turbulens.
Sedan gäller det att ha koll på rökgastemperaturen så man inte får kondens i skorstenstoppen om man har en murad skorsten utan insatsrör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bisse23
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 jan, 2018 19:19

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Bisse23 »

Ingen som har nån bild att dela med sig av på en pelletskoverterad atmos? 🙏
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Icecap »

"Konverteringen" består av att montera pelletsbrännaren i lämplig lucka. Detta kan (antar jag) betyda att man skaffa en extra lucka som man gör hål i, då kan man byta tillbaka till vedeldningsluckan vid behov.

Jag har sett att vissa har båda luckor men monterat på svängarmar så att man enkelt kan svänga bort ena luckan och sedan svänga in andra luckan. Detta känns dock lite överkurs om inte man har behov att byta ofta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av rod02 »

Går det inte att bygga en dummybränare/plugg? Att stoppa i när man skall elda annat. Säkert lättare än att jaga pannspecifik dörr.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Atmos dc30 pelletsbrännare

Inlägg av Icecap »

Det borde gå att kunde göra en "propp" som passar in i hålet i luckan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar