PX21 - Effecta

Skriv svar
Hultholm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 06 dec, 2018 17:57

PX21 - Effecta

Inlägg av Hultholm »

Hej, har fått problem med min brännare/panna. Är relativt nyinflyttad i huset och helt grön på detta med pellets. Detta är första vintern i huset. Driften har tidigare gått i problemfritt i någon månad, men nu har överhettningsskyddet löst ut på fallröret flera gånger. Panntemperaturen är då uppe i ca 90 grader. I bruksanvisningen står det att pannan ska slå av vid ca 80-85 grader.

Jag har sedan jag flyttade in inte gjort några inställningar på brännaren, jag har alltså inte ändrat matningsdos, luft osv.
Sotaren har nyligen varit här, jag var dock inte hemma, men fick ingen anmärkning på något. Jag har dragit ur aska ur brännarrör och även monterat isär inner och ytterrör och rengjort. Vad kan felet bra? Några bra tips?

Vad jag kan utläsa så är vattnet i ackumulatortanken ca 75 grader. Bör inte pannan slå av? Eller är dessa temperaturer på panna och ackumulatortanken helt normala.

Mvh Magnus
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 - Effecta

Inlägg av Stegatorparn »

När brännarens överhettningsskydd löser ut beror det i regel på att pannans tuber behöver sotas eller att effekten är lite för hög.
Börja med att kontrollera sotarens jobb. Lyft på locket som är framför skorstensanslutningen och skruva loss sotluckan och inspektera tuber och spiraler. Ser det rent ut eller är dom fulla med sot?
Beroende på vilken panna du har, kan det finnas en magnet som automatiskt skakar spiralerna, men dessa kan behöva rengöras manuellt ett par ggr per år.

Brännaren styrs av en egen temperaturgivare som i ditt fall bör sitta i ackumulatortanken. Brännarens stopptemperatur inställes med potentiometern som sitter mitt i brännarens panel.
Pannans temperatur går bara att justera genom att ändra laddningspumpens varvtal. Hög temperatur - öka varvtalet, låg temperatur - sänk varvtalet.
90°C kan vara i högsta laget då pannans överhettningsskydd löser ut vid 95°C. Prova att höja laddningspumpen ett steg om det går.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hultholm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 06 dec, 2018 17:57

Re: PX21 - Effecta

Inlägg av Hultholm »

Hej,
jag hade varianten med magnet. Plockade ur spiraler, dammsög tuberna. Det var nog mycket längesedan detta gjordes. Dock är jag lite osäker vad som räknas med rent eller inte i detta sammanhang. Tuberna såg relativt rena ut. Dock mycket aska uppe vid locket, men det kanske inte påverkar något? Nu är allt rent iaf. Ska bli spännande att se om det hjälper.
Jag har på brännaren PWR, START, FAN HI & FAN LO. Är det FAN HI du menar att jag ska öka då?

Tack så länge.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 - Effecta

Inlägg av Stegatorparn »

Medan man sotar pannan är det en god idé att raka rent i rökgaskanalen till skorstenen också. Det är inte alltid sotaren gör rent den.
Tuberna sotas enklast med en rund stålviska som medföljer pannan. Då lossnar sotet lättare från tuberna och faller ner i asklådan

Du skall inte röra någon av de uppräknade potentiometrarna om brännaren går bra. Brännarens stopptemperatur ställs med Pot 5 på sidan 7 i den här manualen http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_%20060801.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tobbe8
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 jan, 2019 13:57

Re: PX21 - Effecta

Inlägg av Tobbe8 »

Hej
Jag hade samma problem ett tag och det berodde i mitt fall på att pannans överhettningsskydd var ställt lägre än pelletsbrännarens maxtemperatur. Jag justerade ner pelletsbrännarens temp några grader så slutade att " bli svart". Termostaten på pannan är till för att du inte ska elda så det kokar och den skall mata brännarens spänning enligt föreskrift.

Mvh
Tobbe
Skriv svar