Externmotor slutar fungera

Skriv svar
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

Hej!

Jag har en EcoTec Bioline 20 som matas av motorn som syns nedan. Nu fick jag två problem samtidigt, nämligen omväxlande extern matning och tändning. När jag inte hittade någon som kunde hjälpa mig inom rimlig tid beställde jag ett och bytte det själv, vilket gick fint. Men matningsfelet finns kvar och jag upptäckte att motorn, när den haft en längre paus, fungerar som vanligt, men efter ett tag börjar den bara brumma utan att mata. Fläkten som sitter i motorn snurrar bara väldigt sakta och i övrigt händer det ingenting. Kan det vara kondensatorn? För några år sedan fick jag byta ut den, men jag har för mig att motorn hade slutat helt vid det tillfället.

Tacksam för all hjälp.

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Allt talar för fel på kondensatorn. Byt den, det är i alla fall den billigaste åtgärden att testa.
Prova att köra motorn direkt från ett vägguttag, så ger det sig om det är kondensatorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

Stegatorparn skrev: lör 08 dec, 2018 14:32 Allt talar för fel på kondensatorn. Byt den, det är i alla fall den billigaste åtgärden att testa.
Prova att köra motorn direkt från ett vägguttag, så ger det sig om det är kondensatorn.
Tack för svaret. Nej, att köra direkt från vägguttaget hade jag provat. Ingen skillnad. :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn är en förbrukningsvara, de torkar ut med tiden.

Det som händer är att deras kapacitans minskar med uttorkningen och då de ger en fasvridning kommer motorns startmomentet att minska med tiden. När motorn väl rullar på har den en hel del kraft kvar.

Detta ger att det kan gå några starter när allting är "avspänd" men sedan kan de spännas upp lite och när startmomentet som behövs överstiger vad motorn har kommer motorn inte igång. Däremellan kommer det att vara en period där det oftast fungerar bra men ibland inte - där frekvensen för "ibland inte" långsamt ökar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

OK, tack. Med andra ord, det finns ändå chansen att det är kondensatorn, trotsa att motorn inte fungerar från vägguttaget heller?

Vad borde jag beakta när jag försöker hitta en passande? Misstänker att spänningen borde vara 450 V. (Finns många med 475 V.) Nuvarande kondensatorn har en kapitans på 6 µF men motorns typskylt säger 5 µF. Ska man t.ex. beställa hem https://www.conrad.se/p/wb4050b-350mm-m ... lmo-441527 eller är det bättre att ligga högre?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Kondensatorn sitter på motorn för att den ska kunna starta, oavsett varifrån matningen kommer.

450 Volt är fullt tillräcklig marginal.
Det finns kondensatorer på närmre håll som kanske går snabbare att få hem.
https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... cache=true
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

OK, kollade Elfas men blev osäker pga spänningen. Du säger alltså att https://www.elfa.se/sv/motorkondensator ... p/16510817 funkar lika bra?

Är verkligen mycket tacksam för hjälpen. Skulle vara ganska hjälplös om inte det här forumet hade funnits.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Spänningståligheten har inte så stor betydelse i det här fallet. Huvudsaken är att det är marginal till driftspänningen som i det här fallet är 240 Volt.
Det viktiga är kapacitansen som är beräknad för motorstorleken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

Perfekt, då är ordern på väg. Tusen tack, kommer att berätta hur det gick.
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

En allra första återkoppling vad gäller
Stegatorparn skrev: sön 09 dec, 2018 11:45
Det finns kondensatorer på närmre håll som kanske går snabbare att få hem.
https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... cache=true
Fick spårningsinfon i dag. Skickades från Eindhoven i Holland. Moderna tider... :(
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av Quilding »

Mmm, jag vet inte hur mycket som finns kvar i Sverige (Järfälla?) sen det blev Distrelec. De senaste kanske 5-10 åren har paketen dykt upp från utlandet.
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
FrankD
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 09:27
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Externmotor slutar fungera

Inlägg av FrankD »

Ibland blir man positivt överraskad. Frakten var visserligen mer än dubbelt så dyr som själva kondensatorn, men den skickades i går från Holland och i dag var den framme i Umeå. :shock:

Satte den omedelbart på plats när jag hade kommit hem och se där, allt verkar funka hur bra som helst igen. Återigen – tack för hjälpen!
Skriv svar