Kraftigt vibrerande oljud från pannan

Skriv svar
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Kraftigt vibrerande oljud från pannan

Inlägg av xabre »

Hej,

Har en KMP Uno-panna och det var ett tag sedan jag var här, tack Gud. Emellertid, för ett par dagar sedan fick vi ett strömavbrott i huset då en propp gick. Efter det kan jag inte slå på elpatronen i pannan då det numera kommer ett hjärtskärande vibrerande brum/skrikljud från själva elektronikdelen, dvs inte från brännaren eller någon annan mekanik. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Det har hänt en gång tidigare men då försvann problemet när jag bytte propp. I övre delen på en UNO-panna sitter all elektronik som inte hör till brännaren, samt en kompressor för auto-sotning. Tacksam för förslag.

mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kraftigt vibrerande oljud från pannan

Inlägg av CPMS »

Det är troligtvis kontaktorn för elpatronen som brummar/durrar. Oftast inget farlig men väldigt störande. Går ibland att få bättre genom att rengöra och shimsa om ankaret men det är inget man ska försöka sig på om man inte vet vad man gör.
Kan du ta kort på automatiken?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar