EcoTec A4 + Focus PE20 Optimera förbrukning?

Skriv svar
g0ete
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:54

EcoTec A4 + Focus PE20 Optimera förbrukning?

Inlägg av g0ete »

Hej,

Jag har sedan i somras flyttat in i ett hus som har en EcoTec A4 (Eller BioLine 20) + Focus PE20 och det har varit en resa att lära sig hur man hanterar det med felmeddelande osv. Pannan används för att värma vatten till elementen och till vattenkranar(handfat/dusch etc).

Jag har sökt runt men inte hittat svaren på hur jag borde ställa in värme på min utrustning;

Jag upplever att jag bränner mer pellets än vad man gjort tidigare år.
Tidigare ägare var en barnfamilj om 4 personer, idag är vi två personer.
Förstår att beteenden osv spelar roll för hur mycket man bränner för att bibehålla en bra temperatur.

Jag har ställt in nedan:
Drifttemp på EcoTec: 68 grader
Termostat på Focus: 75 grader
Elpatron: 20 grader (resonerar att jag vill att pellets ska värma och inte elpatron, när det blir svalt märker jag att jag behöver kolla pannan)
Pellets: Vida 8 mm
Ovan för pannan finns ett reglage och en temp.mätare, som är ställd på 3,5/10. Ökar jag hör jag hur vatten rusar iväg.

Frågeställningar:
- Hur har ni med samma eller liknande utrustning ställt in era temperaturer?
- Borde jag använda elpatronen mer?
- Några tips på hur jag kan sänka förbrukning utan att offra värme i huset?
- Borde jag sänka pellets värmen och stödköra med luft-luft pumpen?
- Om jag sänker eller höjer termostaten på Focus, vad får det för effekt?
- Reglaget ovanför, bör den stå på 10 (MAX) och istället förändra Termostaten på focus, eller får jag inget varmvatten i kranarna?

Jag vore tacksam för råd, hur ni gör och hur ni resonerar!
Behöver jag komplettera med mer information, säg till.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: EcoTec A4 + Focus PE20 Optimera förbrukning?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Ecotec-brännaren styrs av en egen temperaturgivare som sitter i pannan (en sladd från styrskåpet), så brännartermostaten som sitter i pannfronten skall inte ha någon funktion, om det är rätt kopplat. Den är avsedd för att styra en oljebrännare.
Brännaren försöker hålla inställd drifttemperatur och stänger av sig när temperaturen är 6 grader högre, 74° i ditt fall.

Elpatron använder man bara i nödfall när brännaren krånglar eller för att värma varmvatten sommartid.

Reglaget ovan pannan låter som shuntventilen som reglerar varmvattnet ut till radiatorerna. Har du termostatventiler på elementen, ställer du in önskad rumstemperatur där och ändrar bara shunten lite när det blir kallt. I princip kör man inte ut varmare vatten än huset behöver för att hålla temperaturen. Ju högre shuntreglaget står ju högre temperatur går ut och ju snabbare töms pannan på hett vatten. Har du inte termostater på alla radiatorer, kan det löna sig att skaffa en automatisk shuntstyrning som konstanthåller inställd rumstemperatur.

Hörs fet strömningsljud från rören, kanske cirkulationspumpen går med onödigt högt varvtal. Dom flesta pumpar går att justera i 3 lägen och läge 1 är fullt tillräckligt för en normalstor villa.

En luft/luft-värmepump är effektiv när utetemperaturen är över nollan. Är det minusgrader ute blir verkningsgraden sämre ju kallare det är och det är bättre att köra pellets.

Temperaturen på tappvarmvattnet i kranarna styrs av en separat blandningsventil som bör vara ansluten till kopparrören som kommer ut på pannans baksida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
g0ete
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:54

Re: EcoTec A4 + Focus PE20 Optimera förbrukning?

Inlägg av g0ete »

Tack så hjärtligt för din respons, jag ska helt klart se vad jag behöver göra för att byta till en auto-shunt om jag inte har termostater på elementen. Får Undersöka det nämre.

Det låter onekligen som ett bra alternativ för att slippa gå ner till källaren för att justera värmen i huset.

Åter igen tack!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: EcoTec A4 + Focus PE20 Optimera förbrukning?

Inlägg av nyman »

Jag skulle öka drifttemp till 70 grader och ställa elpatronen till att starta vid 50 grader. Du vill väl inte ha iskallt i kåken om brännaren stannar? Om det låter när du ökar på shunten kan det bero på luft i pannan eller cirkpumpen. På cirkulationspumpen brukar sitta ett stort mässinglock med ett skruvspår i. Lossar man lite på det locket med en stor skruvmejsel släpper man ut eventuell luft.
Har du fungerande termostater på elementen behöver du inte rusa iväg och köpa shuntstyrning omedelbart. Värmen stannar i huset även om framledning från pannan är onödigt hög, det är elementtermostaterna som sköter värmeregleringen. Får du inte varmt i något av elementen kan det bero på att ventilen fastnat under sommaruppehållet men det kan man ofta lätt reparera.

Har du en bra modern luftvärmepump av typ Panasonic, Mitsubishi, LG, Toshiba, Fujitsu så kör den så mycket som möjligt ned till -10 grader ute, Vid utetemp kallare än -14, stäng av luftvärmepumpen.
Är det en gammal luftvärmepump eller en billig "julapump" av typ Zibro, Anslut eller Qlima så är den mindre effektiv vid kallt väder så stäng av vid -10.
Låt värmepumpen göra så mycket som möjligt av jobbet genom att vrida net på elementen så sparar du dyr pellets.

I focuspannan får du rensa från aska en gång i veckan bakom den övre luckan men det gör du säkert redan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar