Matningsproblem

Skriv svar
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Hej!
Har eldat pellets i drygt 5 år och nu plötsligt har jag fått problem med matningen från skruven. Långa perioder matar den hur fint som helst men sen kommer det "luckor" på ca 1 minut då det knappt kommer några alls. Då dör elden och även omstarten misslyckas. Jag har tömt och rensat förrådet (mafa mini) men drog aldrig ur skruven ur röret (brukar inte göra det).

Problemet kom precis i samband med en ny pall pellets och möjligtvis är den lite smuligare än normalt, men ändå inget extremt tycker jag. Jag har kontrollerat så att skruv och rör inte har vridit sig i förrådet. Skruven ser alltid ut att snurra som den ska.

Någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matningsproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Förmodligen spån i det blå T-röret.
Det går att lossa bottenpluggen för att rensa ut spån, men jag tog alltid ur skruven.
Tyckte det var enklast att skicka ner dammsugarslangen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Tyvärr har jag redan rengjort förråd och det blå röret. Har även dubbelkollat att jag fick tillbaka skruven rätt. Kom på en långsökt idé nu - kanske är det möjligt att trycka in röret för långt mot motorn och då blockera en del av hålet ner mot slangen. Ska lossa slangen och kolla
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Nä, var inget problem där heller och brännaren stannade nu igen i morse efter att ha lyckats genomföra två cykler. Tror ni det bildas "luckor" i röret pga vissa pellets trillar bakåt och andra hänger fast eller är problemet troligare att skruven misslyckas med att få med sig nya pellets från förrådet?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matningsproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Du har inte tryckt ner det korta plåtröret för långt i T-röret?
Skruvvinkel c:a 40°?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Har 2,5 meter lång skruv och har alltid haft "för stor" vinkel, kanske 48 grader. Testade att sänka ner upphängningen lite härom dagen men tyckte att problemet snarast blev större då. Plåtröret har jag dubbelkollat och det slutar precis innan hålet så att inget täcks. Röret till skruven har ett uppsågat hål och som även det är mitt för hålet i den blå kopplingen. Sedan stödjer röret mot "hålet/koppen" i slutet av den blå kopplingen.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matningsproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven kanske har problem att gripa tag i en kortare pellets som lättare rinner igenom spiralen.
Tror att mindre lutning är botemedlet, under 40°. Sedan tar det en stund att fylla upp skruven om det funnits håligheter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Ja, jag tänkte så också och provade som sagt var utan större lycka men får testa mer igen när jag kommit hem. Gissar på att det är många småbrister samtidigt som ställer till det i kombination med ev lite sämre pellets än normalt. Kör 6 mm nu och det kanske är känsligare men å andra sidan så var de senaste 4 pallarna 6 mm även de och de gav inga problem.

Fattar bara inte riktigt hur det kan mata väldigt jämnt i en timme i sträck (har suttit och tittat) för att sen helt plötsligt inte mata alls i en minut och sen mata utmärkt igen osv.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Tack för svaren!

När jag kommer hem så börjar jag om från början och testar med strax under 40 grader i vinkel. Vid mitt snabbtest med liknande vinkel så justerade jag inte in det blå plaströret till motsvarande vinkel vilket kanske ställde till det. Jag ska också dra ur skruven helt ur det 2,5 m långa röret för att försäkra mig att jag får bort allt spån/damm/kladd som kan finnas.

Plaströret som min skruv går i är som sagt var inte kapat på konventionellt sätt utan istället är hälften av röret utsågat under ca 15-20 cm och efter det är röret helt igen de sista 5 cm eller så. Jag har satt hålet i röret så att det är rakt under hålet i förrådet och riktat rakt upp mot det. Så här har det sett ut under alla år då det ändå har fungerat bra, men vore det kanske bättre att helt kapa plaströret så att skruven sticker ut 20 cm eller så? Det kan ju vara så att jag har fått ett antal halvdana lösningar att fungera under en längre tid men att det är bättre att göra om tänker jag.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matningsproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Plaströret måste vara minst 5 cm längre än spiralen, annars kommer spiralen att gräva sig ut genom bottenpluggen.
Låt röret vara i originalskick.
Du behöver inte separera spiral och rör, det går att skaka ur spånen ändå. Det mesta ligger i den första halvmetern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Matningsproblem

Inlägg av d_anders »

Ok tack, ja det är så jag har rensat tidigare. Då nöjer jag mig med att fixa vinkeln i första hand och ska komma ihåg att se till så att spiralen slutar några cm innan plaströret så att den inte kan slå i botten.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar