Erylpanna olika vattentemperatur

Skriv svar
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Erylpanna olika vattentemperatur

Inlägg av henkek »

Hallå, jag har en gammal Erylpanna med pelletsbrännare monterad, nu till problemet. Ruta nr 1 har mkt högre vattentemp än ruta nr 2, kan skillja så mkt som 25c kanske mer. Problemet är att jag har pelletstermostaten och överhettningsskyddet nere till höger alltså ruta nr 2, där verkar det som att radiatovattnet är och i ruta nr 1 där ingen värmeförbrukning är kan det då vara 25c högre.
Jag vill ju inte ställa till det så att det vattnet kokar...
Är det normalt med olika vattentemperaturer? borde jag montera ett överhettningsskydd till där uppe?Bild
Senast redigerad av henkek den lör 22 dec, 2018 19:08, redigerad totalt 3 gång.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Erylpanna olika vattentemperatur

Inlägg av Stegatorparn »

Termometern och tempgivaren/ö-skyddet sitter på olika nivåer och temperaturskillnaden beror på skiktningen i pannan.
Det kalla vattnet sjunker ner mot brännaren och varmt vatten stiger.
Har pannan kokat för dig?
Annars låt det vara, är ett naturligt förlopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Erylpanna olika vattentemperatur

Inlägg av henkek »

Ja såklart tack, nä ingen kokning men förut hade jag en A2 brännare och nu med den nya så ser jag tempen på ett annat sätt. Jag tänker bara att om brännaren startar på för låg radiatortemp medans andra tempen tex ligger på 75, och speciellt om det blir kallt ute så brännaren går ofta utan att vi förbrukar varmvatten. Men det är väl bara att låta tiden gå och se vad som händer, vi bor dock inte där än så jag har inte 100 koll på händelseförloppet.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Skriv svar