Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Kåken är 1,5-1,75 plans ish. Typisk 50-talskåk med källare. 110 kvm. Så skorstenslängd därefter :alien:
Får skicka upp svärfar med termometer snarast, en annan har dålig balans på markplan allaredan haha :eye:

När du körde på 15kw, behövde du aska ur brännarröret oftare då?
Tänkte jag skulle kika till brännaren på onsdag för att se hur det ligger till med låg effekt. Blir full sotning/uraskning på lör/sön dvs om en vecka!
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Vill också passa på att tacka för att hjälp och tålamod med mig hittils!
Finns så otroligt mkt kompetens på detta forum har jag fått erfara allaredan!

Ni är guld värda!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Stegatorparn »

Då uppskattar jag din skorsten till c:a 8,5 meter. Man brukar räkna med 5 - 10° temperaturfall per meter och med 10° skulle det bli 85° i ditt fall, vilket blir 85 + 70 =155° som erfordras från pannan utan dragbegränsare för att undvika kondens.
Dragbegränsaren spär ut rökgaserna med torr luft och sänker kondenseringstemperaturen. Det viktiga är inte rökgastemperaturen i sig utan om det verkligen blir kondens när skorstenen är uppvärmd i slutet av brännarens gångtid strax innan den stannar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av higgis »

"vore intressant att veta vad du har för rökgastemperatur, dels med 20 kW och senare med 15 kW och hur hög skorstenen är. När jag körde 15 kW hamnade den blå ratten mellan kl 9 och 10 sett bakifrån. Detta är bara ett utgångsvärde. Lys in med en ficklampa genom dragbegränsaren och se om det finns synlig rök. Ficklampan avslöjar det snabbt. Ingen rök = minska fläkten i små steg tills rök blir synlig. Vänta ett par minuter mellan justeringarna.
Synlig rök = öka fläkten i små steg tills röken precis försvinner.
Nu är brännaren inställd så bra det går utan instrument vilket duger gott. Man kan inte ha tekniker mätandes varje gång man får hem en ny pelletsleverans. Det blir dyrt i längden.
Sök på forumet hur man mäter och väger pelletsmatningen under drift i 6 minuter. Vet man detta, justerar man efter en ny pelletsleverans enbart matningen till samma vikt som tidigare, så är brännaren optimalt justerad. Fläkten rör man inte eftersom den inte ändrar sig med tiden."

Jag har försökt med detta men varje gång jag provar så ser jag ingen rök i dragbegränsaren , den öppnar är inte fullt öppen så jag antar att dra för mycket från skorstenen. Jag har gått runt pannan med en tändare och kollat varenda lucka å hål jag kan hitta men ser inte att den tar någon luft någonstans är det någon mer som råkat ut för detta eller gör jag helt fel?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Stegatorparn »

När man skall lysa in genom dragbegränsaren petar man upp luckan till full öppning. Denna korta störning i draget har ingen betydelse.
Syns ljusstrålen är det rök i röret och den brukar synas även efter dragbegränsaren.
Om du inte ser rök, går brännaren i alla fall inte med luftunderskott utan antingen med rätt blandning eller med luftöverskott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av higgis »

Har testat att själv ta upp luckan det jag menade var att jag tror inte skorstenen dra igenom extra luft igenom pannan. Tyckte igår när jag höll på att ställa in var det mörk rök uppe i skorstenen men jag lyckades inte ser något i rökröret. få hem och testa en gång till :D
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Då ska vi se! En liten halvtids-check idag!
Brännaren har gått på låg effekt sedan i lördags em och jag har inte haft några driftstörningar alls!
Öppnade pannan för en titt och hur det såg ut kan ni se på bilderna nedan. Inputs mottages tacksamt!

Min bedömning är att pannans väggar är lite väl sotiga och lite väl svarta. Luftunderskott?
Kullen framför rostret bedömmer jag inte vara speciellt mkt större än vid hög effekt och bedömer att extra uraskning inte borde vara nödvändig utan rutinen 1 gång/vecka (vid vintereldning) kvarstår.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tycker det ser helt okej ut. Första 1/3-delen av turbulatorerna brukar bli vita och resten grå eller bruna.
Du bör raka ur askan ur brännarröret för att undvika en koncentration av heta gaser i rörets övre del, vilket kan orsaka bulor i röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Tycker det va en förhållandevis liten kulle med bara 2-3 dagar kvar till ordinarie underhåll.
Men du bedömer att det borde göras?

Tycker han verkar gå liiite ”fett” ändå? Rätt så svart och 1-2mm tjockt lager sot på väggarna.
Men han e ju inställd precis så som du sa. Lite mer luft precis till röken försvann. Kanske duger gott då?
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Tycker oxå det verkar gå lite mer pellets än "vanligt" :?
Fyllde upp förrådet till samma nivå som i lördags, fick i 7 säckar. Grovt räknat blir det 1,75 säck / dygn.

Samma beräkning gjordes för nån månad sedan och då fick jag det till 1,2 säck / dygn.

Ungefär samma utomhustemperatur och samma inomhustemperatur vid båda tillfällena.
Är det ens möjligt eller har jag "räknat" fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju inte fel att prova sig fram vad som funkar bäst.
Bilder ger inte alltid samma intryck som verkligheten.

Här räcker det att det blåser för att förändra förbrukningen.
Teoretiskt borde det gå mindre pellets eftersom rökgastemperaturen sänkts betydligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Ny med pelletseldning - tips och råd mottages tacksamt

Inlägg av Bomi »

Godkväll!

Imorn e det dags för sotning/uraskning igen. Återstår att se hur pannväggarna ser ut efter ytterligare en uppjustering av luften.

Hursomhelst, har laborerat lite med startfördröjningen. Aktiverade denna och ställde ratten på ca 10 min fördröjning i nåt slags försök att få till en hysteres värd namnet.
Brännaren är ju kopplad via oljetermostaten vilket ger en hysteres på ca 5-6 grader, vilket i sin tur inte ger speciellt långa gångtider.

Sprang ner nyss och kollade termometern på pannan (efter 2 vuxnas dusch). Visade 66 grader. Termostat ställd på 85 grader. Dvs 19 graders skillnad.
I detta läge va brännaren i startfasen, matade in pellets för fulla muggar.

Vad tror ni, kan detta med startfördröjning vara ett substitut till att låta brännaren med hjälp av extern tempgivare sköta det hela?
Vet att det inte rekommenderas med startfördröjning i växlarpannor men det kan ju va värt ett försök :bom:
Skriv svar