Ctc1100 problem

Skriv svar
sten
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 08 maj, 2011 12:14

Ctc1100 problem

Inlägg av sten »

Hej, jag eldar pellets i en ctc1100, som går över på el om pelletsbrännaren får stop.
Idag fick pelletsbrännaren stop och pannan gick över på el, den slår först på 2,25kw och sen 4,5kw och sen när den gick över till 9kw kom problemet, det lät som någon satt i pannan och knackade på något... dånk, dånk, dånk, i en jämn rytmen. Har testat några gånger igen och det är bara när den går på 9kw som ljudet kommer. Har någon hört något liknande ??
HP IVT airx 409
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Det där ljudet har jag råkat ut för när jag eldar med ved och fyren har tagit sig ordentligt, rena eldstormen. Vet inte exakt vad som orsakar ljudet men det bör hänga ihop med kraftig ångbildning vid heta plåtar och i ditt fall elpatronen. Förmodligen lite större ångblåsor som släpper.
Ett liknande ljud kan förekomma i cirkulationspumpar när trycket vid inloppet är för lågt.
Har du ett slutet expansionskärl kanske det kan försvinna om du höjer systemtrycket till 1,0 bar.
Jag som har öppet expansionskärl får leva med ljudet. Det skadar inte pannan på något sätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sten
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 08 maj, 2011 12:14

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av sten »

Tusen tack för svar!! Har sett nu att ljudet kommer när det är lågt tryck i systemet. Men ska inte trycket ligga lika hela tiden, mitt varierar mellan 0,2bar till 1,5bar beroende värmen i pannan. Ska det vara så ?
HP IVT airx 409
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Då kan man misstänka att expansionskärlet inte är så friskt.
I botten på kärlet eller motsatt sida anslutningen finns en plastbricka som man lyfter bort.
Därunder finns en luftventil som på ett bildäck. Tryck in ventilens centrumpinne och se om det kommer vatten eller luft.
Kommer det vatten behöver kärlet bytas. Kommer det bara luft eller inget alls, kan kärlet pumpas upp till 0,5 bar om trycket är 0,2 bar från början.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sten
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 08 maj, 2011 12:14

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av sten »

Ok, testade ventilen och det droppade vatten, då är det alltså trasigt. Det ser ganska enkelt ut att byta, är det bara att släppa på trycket och lossa det, eller är det något annat viktigt att tänka på.

Det är ett "cimm aj8363" 18 liter. Är det uträknat att det ska vara på 18liter eller går det med något i närheten, om jag inte hittar ett lika !
HP IVT airx 409
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Nedrans osis :( , men så kan det bli efter många år.

Kärlet är beräknat för systemvolymen men det gör absolut inget om det blir en storlek större.

Man måste släppa på systemtrycket och det finns en risk att det rinner lite vatten hela tiden om det inte finns ventiler som kan begränsa avtappningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sten
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 08 maj, 2011 12:14

Re: Ctc1100 problem

Inlägg av sten »

Tack å bock för snabba svar !! Nu blir det lite helgmek !
HP IVT airx 409
Skriv svar