Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Skriv svar
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av Britt »

Det verkar som min Albin Ekonom från - 75 har gett upp. Försöker hitta någon i norrbotten, så nära Kalix som möjligt, som installerar Baxi, Vedolux eller liknande. De är de enda jag hittat på nätet. Google hittar nästan bara värmepumpar.

Vill ha kombipanna, när strömmen far är det bra kunna elda med ved. Hus från - 52 så även utan ström är det viss cirkulation.
Tycker det bör räcka med en accutank eftersom ddt är i huvudsak pellets jag eldar även fast Baxi rekomenderar två.

Tips på bra och så billig som möjligt, panna. Och på hur jag tätar den gamla tills det blir varmare ute temperatur så det går kolla den ordentligt, ifall jag har fel och det "bara" är den inbyggda beredararen som läker.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av nyman »

Har du självcirkulation så är det en bra ide att kunna elda med ved.
Är det kopparslinga eller kopparberedare i den gamla pannan?
Och vilken brännare har du?
Läker vattnet ut på golvet eller in i pannan så trycket ökar?
Många äldre kombipannor var rena skräpet när det gäller verknningsgrad men de som säljs nu är nog bättre.
Gäller att du får en som är bra också och inte bara billig.
Värmebaronen Biomax och Triomax är byggda på gammalt sätt med vedeldning och vid sidan ett litet oljebrännarutrymme.
Inte så bra om du mest eldar pellets.
CTC 2200 kombipanna var vad jag minns en CTC1100 oljepanna ihopbyggd med en veddel. Låter bättre men den verkar inte tillverkas längre.
Baxi dubbelpanna är nog bäst men en riktig klump på 500 kilo som kostar 73000.

CTC V25 är en enkel vedpanna med underförbränning som lätt också kan eldas med pellets.
https://www.vvs-klimat.se/dokument/prod ... uppfil.pdf
Satt en gammal sådan panna här som jag bytte ut till Ecoflex. Den hade tyvärr ingen vattenberedning.
Ingen automatsotning förstås men ganska enkel att sota och en utdragbar asklåda.
Varianten med gjutjärnsroster är väl bäst om man mest eldar pellets, då är det lätt att plocka ur de tre rostren vid pelletseldning men de kan ochså sitta kvar.
Gick mycket bra för mig att elda den med en bionordicbrännare som hade tryckluftsuraskning.
En V25 med kopparberedare är en komplett panna som inte behöver tank vid pelletseldning, Vid vedeldning får man koppla in tanken.
Marknaden fär kombipannor är obefintlig men begagnade kombipannor säljs billigt.

Viktigt att du själv bestämmer vilken panna du ska ha och sedan får installatören finna sig i det. Man kan bli lurad ända upp till Långelycke om man låter säljarna härja fritt.
Senast redigerad av nyman den lör 02 feb, 2019 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det som hänt? Var läcker det någonstans?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Re: Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av Britt »

Det läker dels varmt vatten antingen från det understa tjocka röret alt från hålet där det gåt in i pannan och dels kommer det från botten. Rinner ut under plåten mot fundamentet.
Brännaren är en ganska ny px22.
Troligen genomströmmande kopparslinga om det inte är en emaljerad beredare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av nyman »

Om du stänger av ingående vattenledning till pannans beredare eller fastighetens ingående vatten får du svar på om det är själva pannan som läker för då blir det inget tryck i beredaren. 1975 är en lång tid.
Albins kombipanna övertogs av Thermia när Albin lade ned. Den kallades då Thermia Tric och fick bottenbetyg när den testades för ca. 15 år sedan. Den testades då med pelletseldning och verkningsgraden var mycket dålig. Så av den anledningen kan det vara bra att byta panna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny kombipanna, säljare o installatör norrbotten?

Inlägg av André »

Va väl nere kring 50% verkningsgrad ?

Finns ju vedpannor med pelletsbrännaranslutning så man bara drar ut brännaren om man måste elda ved, hmm såg att nibe slutat med sin lilla självdrags vedpanna med 75 liters eldstad och stående tuber som annars varit lämplig till ts.

Om de är ofta strömavbrott kolla efter en lösning med batteri drift för cirkulationspump och pelletsbrännaren alt elverk om det brukar vara långvariga avbrott kanske? En modern pelöetspanna kommer ge ordentlig minskad pelletsförbrukning jämfört med nuvarande panna iaf :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar