Pelletspannor som kan nödeldas med ved?

Skriv svar
Britt
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 02 feb, 2019 12:34

Pelletspannor som kan nödeldas med ved?

Inlägg av Britt »

Jag har fått en offert på ny panna, dels Nibe Vedex 3300 med tankar 108000kr, dels Pellmax Vx för 66000. Ink montering resor och alla rör mm.
Om det gått nödelda Pellmax'en var det lätt val men det känns väldigt osäkert vara helt beroende av pellets. Både vid strömavbrott och när all pellets står på väntelista hos butikerna.

Funderat på förslagen om elverk vid strömavbrott. Hur kopplas det till pannan? Och så är det avgaserna, känns inte så där jättebra med ett puttrande elverk i källaren.. De jag har använt har varit bensidrivna och rykande fast det är iof väldigt många år sedan..

Finns det pelletpannor som går nödelda och som inte kräver ackumulatortank? Sett till offerten verkar det vara akkutankarna som drar iväg med priset.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Pelletspannor som kan nödeldas med ved?

Inlägg av lange02 »

Lustigt tycker jag du har ju fått allting framlagt och klart. En vedpanna med lite vatten måste ha tank annars kokar den. Tank går bort helt eftersom du behöver en elektrisk pump som cirkulerar vattnet till tanken så att den inte kokar.
En pelletspanna i Sverige är nästan alltid en komplett panna som också ger varmvatten. Enda pelletspannan jag sett som har tillbehör för vedeldning är Focus PE20.
Sprätter säkringarna sönder när du drar på elspisen för fullt så fråga en elektriker om strömbegränsare.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletspannor som kan nödeldas med ved?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pellmax VX är ju en panna med växlare..
I ditt fall är väl en Pellmax CU, med inbyggd beredare ett bättre val.

Har du tittat på Vedolux CU? I grunden en vedpanna med självdrag, med möjlighet att ansluta pellets. Och inbyggd beredare.

Ett litet mobilt elverk placerar du utomhus.
Värmebaronen har en video på sin sida som beskriver ett enkelt upplägg.
https://varmebaronen.se/sa-gor-du-vid-stromavbrott/
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar