Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Skriv svar
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Inlägg av Variosboy »

Ja, som rubriken lyder.
Jag är på jakt efter en ny shuntautomatik till min nuvarande shuntmotor då elektroniken i den nuvarande styrningen tackat för sig. (Har lagat den ca 5 gånger de senaste åren, men har nu tröttnat)

Min nuvarande anläggning består av följande:
-Aquator panna
-KMP PX21
-220V 90 graders shuntmotor kopplad till en 4-vägs shunt från Värmeteknik. (Gamla grejer detta)
-RVK4 reglercentral från före kriget.
-utomhus samt innetempgivare, samt framledningsgivare
-termostater på i stort sett samtliga radiatorer.

Anledningen till att jag vill ha tag på en ny styrning till gamla motorn är för att slippa behöva bygga om det mekaniska interfacet mellan shunt och motor. Går detta inte att få till får jag ta den smällen.

Jag vill ha en bra styrning som gör jobbet. Priset är sekundärt.
Vad rekommenderas?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Inlägg av Honda »

Tja, då jag var i samma situation (fungerande motor, styrningen kaputt) så skrev jag ihop ett enkelt shuntstyrnings-plugin till pelletloggern pellmon. Har fungerat perfekt i några år sedan dess. Kräver förstås att man ordnar hårdvaruinterfacet själv mellan styrdatorn och shuntmotorn, i mitt fall kör jag loggern på en raspberry pi enkortsdator och lödde ihop en egen triacstyrning till motorn (24V AC). Så ifall att du skulle känna för att bygga nåt eget så finns alltså en programvara färdigt att använda.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Inlägg av Variosboy »

Har varit inne på att bygga något själv då det är ganska enkel logik bakom styrningen, har labbat en del med PIC tidigare och programmerat i assembler, men kanske är det nu dags att ge hallonpajjen ett försök för att vara uppe banan lite snabbare än med PIC..

Då kan jag ju dessutom få in min övervakning av förrådet i samma enhet och enklare få information till tex mobilen. Idag har jag bara en display i köket som talar om hur mycket pellets som finns kvar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Inlägg av Honda »

230V gör ju det lite mer komplicerat men om det inte är något problem för dig så är det väl bara att köra igång! TIll hallonet finns det ju diverse färdiga reläkort och dylikt att köpa också. Ifall du är intresserad av att prova pellmon så har det ju färdigt allt du räknade upp, och fungerar utmärkt i mobilen.

Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Variosboy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jun, 2017 09:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny shuntautomatik till gammal shuntmotor

Inlägg av Variosboy »

Ser ju riktigt snyggt ut! Klart intressant!
Får helt enkelt smälla iväg en beställning på grejer så jag kan sätta igång.
Tänkte lösa 230 delen med två SSR. Inte billigast, men enkelt och bra.

Tack för tipsen såhär långt! Mycket uppskattat!
Skriv svar