Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Skriv svar
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Inlägg av Bomi »

Godkväll!

Är ju som bekant (för en del av er) relativt ny inom både husägande men även tillverkning av både värme och tappvarmvatten (sånt man slapp att tänka på i lägenhet hehe)

Nu är det snart dags att stänga av värmen i huset och därmed finns bara behovet av tappvarmvatten kvar. Vad jag har förstått är det inte så smart att elda med pellets enbart för den sakens skull.. Dessutom hade det varit skönt att slippa aska ur under hela sommaren!

Har 2 alternativ för tappvarmvatten i sommar:

Alternativ 1:
Slå över switchen från pelletsbränning till elpatron i kombination med att shuntventil och cirkulationspumpen på radiatorkretsen stängs. Kanske även trycka in en boll isolering i rökröret(?) för att undvika avkylning av pannan. Och kanske även dra ner driftstempen från 85 till 60-65 grader?

Alternativ 2:
Rörmokarn kommer om ca en vecka och ska utföra lite arbeten och jag råkar ha en lätt begagnad Nibe Eminent vvb på 100 liter stående..
Så detta alternativ består ju helt enkelt av att enbart köra denna vvb för tappvarmvattenbehovet.


Vad hade ni gjort? Anläggningen består av en Nibe City VX från 1996 med en Viking Bio 20-brännare samt 9kw fabriksmonterade elpatroner.
Inbillar mig att vvb blir billigare pga att den är mer välisolerad än den gamla Nibepannan från 96.

Samtidigt kokar ju 9kw elpatron vatten mycket fortare även om pannans volym är dubbelt så stor som vvb (200 liter kontra 100 liter)
4,5kw/100 liter med pannan och 3kw/100 liter med vvb.

Vad säger ni?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle tveklöst satsat på varmvattenberedaren under sommaren. Blir betydligt bättre verkningsgrad än pannalternativet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Inlägg av André »

Hur mycket vill rörkrökarn ha för installation av vvb?
Om det inte är nån summa att prata om så sätt den i serie med pannan och blandningsventilen efter beredare, då finns alltid gott om vv och du kan ställa den på typ 60 grader när pannan körs då de inte kommer gå just nån el då den matas med vv från pannan.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Inlägg av Bomi »

Sådär, vvb installerad och pannan nersläckt!
Då återstår ju bara frågorna;

1. Borde jag låta båda cirkulationspumparna gå hela sommaren så de inte kärvar ihop? (Radiatorkrets samt intern för växlaren)
2. Ska man låta shunten stå lite öppen för att få lite cirkulation i radiatorkretsen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snart dags för vår/sommarläge - vad välja?

Inlägg av Stegatorparn »

Cirkulationspumparna motionskör du några minuter varje månad, så startar dom villigt till hösten.
Samtidigt kan du vrida lite fram och tillbaka på shunten för att undvika att den kärvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar