Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Skriv svar
Dzenis76
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 nov, 2016 22:25

Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Inlägg av Dzenis76 »

Hej!
Planerar att byta den befintliga rostfria insatsslangen i skorstenen,pga. den är underdimensionerad för pelletseldning. Har en Nibe City VVX100 från 1999 och Nibe PB 10.Diameter på slangen är 100 mm, vilket medför att jag får sota skorstenen med tätare intervaller.
Skorstenen är murad. I höstas så hade jag även täpt till hål på skarvar och skadade tegelbrickor.Skorstenhöjd är ca 6m och från dragbegränsaren till skorstenkronan är det ca. 4,5 till 5 m slang indraget i skorstenen. Under november 2018 hade jag monterat regnskydd ovanför slangen. Känns som om i och med det så får jag sota oftare.
Under vinter 2016-17 så hade jag konverterat pannan från olja till pellets. I och med det så fick jag problem med sot i skorsten.
Brännaren ställdes in under ombyggnad och anläggningen godkändes av skorstensfejare och slutligen kommunen.
Är det någon på forumet som har erfarenhet av att byta insatsslangar i skorsten och förslag på firmor som kan utföra jobbet.Bor i Bjuvs Kommun.Nära Helsingborg.
Alla tips är välkomna.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Inlägg av nyman »

Hur ser det ut i skorstenen när du måste sota den.
Bara 6 meter lång och 100 mm ska inte vara något problem.
Blir det tjära eller onormalt mycket sot i skorstenen beror det nog på dålig inställning av brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dzenis76
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 nov, 2016 22:25

Re: Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Inlägg av Dzenis76 »

Brännaren justerades under ombyggnad av en VVS tekniker.Sedan kontrollmättes det av Simabs skorstenfejare som godkände anläggningen utan anmärkning i december 2016.
Enligt tillverkaren NIBE, skall den inre skorstendiameter vara minst 125mm. Brukar aska ur pannan med täta intervaller under vintertid.Ca var 4-e till 5-e dag om jag kör med radiatorer. Sommartid har jag slutat med eldning,för att slippa massa jobb med underhållet.Då kör jag på elpatron för varmvattnet.
Jag skulle kunna ta hit VVS tekniker och undersöka inställningen på brännaren. Kanske har paramterar ändrats med tiden. Annars askan ser bra ut. Gråaktig och röken brukar inte synas vid driften från skorstenen.Men det brukar ju vara mycket slagg och rostret har ju fått skador, som jag fick svets reparera.
Brukar bränna med Laxå /Jula pellet sedan förra året och innan körde jag med Fågelfors /Bauhaus pellets.
Bildas ganska mycket sot i skorstenen. Sedan oktober 2018 fram till i söndags så sotades skorstenen 4 ggr.
Det är kanske bäst att ta hit VVS-aren och kolla avgaser,som du föreslår.

MVH Dzenis
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Inlägg av AndersAA »

Jag har en 100mm slang och inga problem, dock är det en annan panna så kanske inte lätt att jämföra. Det bildas väldigt lite sot i skorstenen, kanske 2 till 3 deciliter vid varje sotning. Så eventuellt kolla brännarinställningar som tidigare nämndes.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byte av den befintliga insatsslangen i skorstenen

Inlägg av André »

Har 100 mm pipa på 6 meter inga problem med drag vid pelletseldning, som nämnts så blir det bara nån dl sot/år från skorsten om den är rätt justerad.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar