Panna och brännare

NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Panna och brännare

Inlägg av NordiCs »

Vi har nu tittat runt ordentligt och bland annat gått på NordBygg mässan i Sthml.
Efter mycket funderingar har vi nu kommit fram till denna lösning:
En ved panna från Tellus med en EcoTec brännare(inte helt 100 än, tittar även på biomatic).
Kombinationen kallas för Tellus G 25 VP (http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2)
Det fina är att om man vill elda med ved så lossar man enkelt brännare med två handtag och vrider bort den och sätter enkelt dit en skiva istället, sen är det bara att slänga in 130 liter 50 cm ved !!
Verkningsgraden var även den hög tillsammans med Ecotec brännaren ca 91%.
Till detta ska vi ha två st. Ackumulator tankar på vardera 750 liter varav en med färskvatten uppvärmning och även solvärme slinga i (för framtida installation av solvärme) samt även en elpatron(innan solvärmen är klar).
Hur låter detta tro ?
Glenn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 03:48

Bra att inte binda upp sig....

Inlägg av Glenn »

Tjena!!!

Verkar vara en bra panna, men jag gillar inte Ecotec brännaren.
Idag är det viktigt att inte binda upp sig till en energi form tror
jag.

Jag funderar på en Atmos panna med 2 förbränningsrum, så pelletsbrännaren alltid kan sitta i...Den tar 100 liter ved i veddelen.

Vet inte om de har uppdaterat sin sida, men begär brochyrer på
hemsida: www.atmos.se

/Glenn
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Panna och brännare

Inlägg av Roli »

NordiCs skrev:Till detta ska vi ha två st. Ackumulator tankar på vardera 750 liter varav en med färskvatten uppvärmning och även solvärme slinga i (för framtida installation av solvärme) samt även en elpatron(innan solvärmen är klar).
Hur låter detta tro ?
Du skriver inte hur "färskvattnet" skall värmas? Slingor, beredare eller "utanpåliggandevärmeväxlare" (TVA)? När det gäller acktank med beredare så gäller det att se upp var elpatronen hamnar. Sitter den för långt ner i tanken och man sedan vill lägga till solfångare (du pratade om solslinga i tanken) så får solfångarna kanske för lite vattenvolym att arbeta emot. Exakt hur det skall se ut för att fungera bäst, är det nog ingen som vet (det finns lite olika skolor på hur det bör se ut samt kostnader för utformningen). Men om du läser lite på Novators forum och Degermans sidor på nätet, så får du försöka bilda dig en uppfattning om vad som skulle kunna pass dig i ditt fall.

Personligen skulle jag rekomendera 2 st slingor, före beredare, placerade högt och lågt för varmvattenberedning. Den nedre bör vara utdragen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

NordiCs

Varför har du valt en Tellus den är ju fruktansvärt dyr i förhållande till andra likvärdiga pannor enligt de uppgifter som jag har fått fram.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Glenn
Vad är det med ecotec brännaren som du inte tycker om?
jag har kört ecotec sedan 13 dec 2001 och tycker den är helt suverän.
Jag brukar ta ur brännaren ca varannan månad då jag må¨ste tömma askan ur pannan. Annars öppnar jag bara luckorna och sotar medans allting är igång. I ecotecen behöver man inte aska ur brännkoppen lika ofta som man måste på många andra brännare. Jag har absolut ingenting negativt att säga om mitt exemplar i allafall. Jag gör av med ca 6ton pellets om året och det kostar inte mer än kring 11000kr och det tycker jag är billigt.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Aska

Inlägg av snillet »

Jag har inte forskat nåt större på brännare av uppåtbrinnande modell, så ecotec brännaren kräver alltså mindre underhåll än liknande konstruktioner ? Det är annars nåt jag hakade upp mig på när jag letade brännare, hur ofta man måste rengöra apparjaset.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Inkognito:

Vems pellets kör du i din brännare? När du bara behöver rengör brännarkoppen varannan månad?

Kör själv Ecotec A3 sedan april -98 och jag behöver iallafall göra ren koppen från "slagg" cirka en gång per månad under eldningssäsongen. Annars blir det bara ett litet hål kvar i mitten för frammatad pellets...

Jag köper bulk från SBE.
Senast redigerad av Roli den tis 09 nov, 2004 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Inlägg av Peter »

Har själv en eco-tec A3 , och det stämmer att man får göra rent denna 1 gång per månad .
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Roli: tiden visas rätt för mig, men det var lite strul med den förut. har du fortfarande fel tid så gå in på 'Profil' och ändra GMT +.... så tiden det blir rätt.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Kör med skelleftebränslens pellets, ja efter 2 månader brukar det vara ganska igenslaggat, men den går.
1gång/månad är nog lite optimalare =), men jag gjorde ren den nu nr sotarn var hit, och på en månade hinner det inte bli mycket slagg i alla fall.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

NordiCs

Varförhar du valt en Tellus den är ju fruktansvärt dyr i förhållande till andra likvärdiga pannor enligt de uppgifter som jag har fått fram.
Jag är intresserad av vad du har fått fram för priser?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

NordiCs



Jag är fortfarande intresserad av vad du har fått fram för priser?
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Ber om ursäkt, men har tydligen missat att du hade svarat på tråden.

Priset som vi betalade har jag för mig var ca. 40-45.000 för panna, 2st acktankar på 750L varav en med 150 liter vv-beredare och solslingor.
Dessutom fick vi med alla inkopplings detaljer, laddomat 21, brännarstyrning (laddomat 33P vid inkoppling av pellets brännare).

Pannan var då även förbered för en ecotec brännare genom en lucka på sidan av pannan.

Brännaren tänker vi köpa senare när det börjar bli mer aktuellt. (kanske i höst)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs de va inte så illa pris... ja tycker då att de verkar ok... :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

NordiCs
Hur funkar anläggningen?
Gillar också upplägget med enkla byten mellan ved & pellets. Funkar den även med framåtbrinnande brännare??
Skriv svar