Koppla ihop brännaren med pannan

Skriv svar
Erk
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 20 jul, 2019 05:30

Koppla ihop brännaren med pannan

Inlägg av Erk »

Hej
Har kört fast lite. Det såg ju så enkelt ut :)
Försöker koppla in en ny brännare i min gamla (2004) thermia biomatic pelletspanna.
Det är totalt 6st kablar från brännaren:
2 st för rökgasgivaren som jag inte brytt mig i att kolla på än. 2 st till panngivaren och 2 till maxtermostat/överhettningsskydd.
Jag tänkte att jag kopplar ihop de 2 kablarna för pannvivaren i befintlig brännartermostat i pannan. Enkelt. Men brännaren upplever att det är 99 grader fast det är ca 50-60 och vägrar således starta.
Kabeln från pannans panngivare går ju in i en termostat med ställbart vred och jag har kopplat in mig på baksidan av termostaten. Borde inte det fungera eller tänker jag helt fel? Har kopplat in mig på den kabel som sedan går vidare till kretskortet och enligt elschemat är för panngivaren.
Panngivare etc är hela och visar rätt värden.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla ihop brännaren med pannan

Inlägg av Stegatorparn »

De första analoga Bequem-brännarna som förmodligen satt i din panna hade mekaniska termostater som vid värmebehov kortslöt kretsen.
Har du satt i en digital Bequembrännare behövs en temperaturgivare som ändrar resistansen efter temperaturen.
https://www.eldkraft.se/produkt/panngivare-molex894
Drifttermostaten i pannan fyller ingen funktion längre, men överhettningsskyddet ska du ansluta.
Blir att peta ner panngivaren i ett lämpligt dykrör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erk
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 20 jul, 2019 05:30

Re: Koppla ihop brännaren med pannan

Inlägg av Erk »

Tack för svar. Det var det jag började misstänka.
Har beställt en ny panngivare nu så om några dagar hoppas jag det är snurr på nya brännaren.
Erk
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 20 jul, 2019 05:30

Re: Koppla ihop brännaren med pannan

Inlägg av Erk »

Yes. Ny panngivare inkopplad och nu flyter det på som det ska.
Skriv svar