Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Skriv svar
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Scoop »

Hejsan.

Vi har en gammal allpanna som vi konverterat till pelletseldning. Pannan är gammal, sliten, och enligt mig, ett j-vla aber att sota. Vi funderar starkt på att lägga jordvärme, men många faktorer gör att vi istället funderar på att byta panna och fortsätta med pellets.

Pannan vi har nu är en Euronom V30UB, monterad i huset 1981 när det byggdes. Brännaren är en PX21, som fungerar förvånansvärt bra. Till detta är det 1 kubik tank kopplad, där det sitter elpatron i tanken.

Huset är 110 kvadrat med dito källare. Huset är byggt 1981, inte mycket mer än tilläggsisolering av vinden är utfört.

Vi förbrukar ungefär 7 ton pellets per år, varierar lite olika hur långt in på vår/sommar vi eldar. Vi är 2 vuxna och 2 små barn i huset så de går åt en del varmvatten.

Hur mycket skulle man kunna spara in, mellan tummen och pekfingret, på att byta ut pannan? Jag har bara tittat som hastigast på en panna som heter Pellmax, kostar ungefär 35k nånting, sen blir det en installation på det.

Jag vill hemskt gärna ha en mer lättskött panna, men det ska ju kunna backas upp av att man kan spara lite pengar iom bytet oxå. Finns det en möjlighet till detta, eller blir jag bara begränsad av min något äldre modell av brännare?

Tar gärna emot inputs och åsikter. Ha en fortsatt bra vecka!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av nyman »

Titta vad du får för rökgastemperatur med nuvarande system. Tror inte Euronom som laddpanna är så dålig när du eldar mot en tank.
Det låter som om det är en 30 kW laddpanna avsedd för ved. Då borde brännaren effektmässigt passa till pannan,
Går röken ut på undersidan av eldningsutrymmet, underförbränning så finns det nog värmeupptagande ytor . Riktigt dåliga pannor är bara en stor plåtlåda.
7 TON pellets för 110 kvadratmeter låter väldigt mycket. Jag har 6-7 pallar i årsförbrikning med pelletsförsedd oljepanna med 130 kvadratmeter dåligt isolerad 30-talskåk med tvåglasfönster.
Riktiga lättskötta pelletspannor med varmvattenberedare inbyggd säljs på Blocket billigt. Stadsbor som köpt villa vräker bort nästan nya pannor. Det är tanterna som bestämmer om svarta kök, rostfria kylskåp och bergvärme för det är sååå trendigt när de skriver på skvallersidan Facebook. Fördelen är att vi pelletseldare får chansen att nypa en toppenfin panna billigt.

Får du normal rökgastemperatur på 140-170 grader ut i skorstenen vid full eldndning så verkar det lite skumt med din höga förbrulning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Scoop »

Tack för ditt svar. Rökgastempen ligger på ca 180 grader om jag inte missminner mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna trimma inabläggbingen bättre för att få ner förbrukningen heller?

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som besvaras. Forumet blir då både oöverskådligt och svårläst, citeringen borttagen. /Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Stegatorparn »

Är nog inte mycket att hämta på rökgastemperaturen. Kanske går att sänka 10 - 15° med ett par hemgjorda turbulatorer/rökgasbromsar i pannans övre kanaler.

Finns det någon dragbegränsare i rökröret mot skorstenen?
Hur sker laddningen av tanken?

Några bilder över panna, laddning och ackumulatortank skulle besvara många frågor. Ladda upp bilder till en bildsajt t.ex forumbilder.se och kopiera en lämplig BBCode länk som du klistrar in i inlägget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Basse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 nov, 2018 23:45

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Basse »

Jag lånar tråden lite!

Jag ligger lite i samma sits som TS. Har haft en förbrukning på cirka 11 pallar pellets (fågelfors pellets).
Har bott i huset i 2år nu och det ligger på 135m2 med 50m2 bi källare.
Bytte förra året pelletsbrännare, till biobjörn, automatshunt esbe med inne och utegivare, satt in en dragbegränsare och även bytt ut plåtarna i pannan som var förvridna. Låg sist jag tittade på cirka 150 grader i rökgasttemperarurer.

Askar ur en gång i veckan och sotar ur panna en gång i månaden, och fler nu när vintern är på gång för att försöka få ner förbrukningen.
Pannan är en modell av Tellus A25 och som jag fattat det är det 125 liter tank i den.

Vet inte om det är en onormal förbrukning men bättre att höra sig för. Håller på att renovera kåken så kommer förhoppningsvis bli bättre men frågan är om det kommer göra så stor skillnad, att egentligen bara isolera 20cm mer isolering i taket. ( det jag för nuvarande gör nu) att dra ner på förbrukningen i stort?

Har säkert glömt en del är ganska ny men gärna lite tips och råd hade varit fint.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Stegatorparn »

De avgörande komponenterna för förbrukningen är var i vårt avlånga land huset är beläget och hur välisolerat det är.
Kustnära och sydliga regioner har inte lika bistra vintrar som i inlandet.
Varje förbättring av isoleringen av huset minskar energiåtgången.

Telluspannan började tillverkas 1996 och är förhållandevis modern och fungerar säkert bra med pellets.
Ett byte av panna kan man nog inte försvara ekonomiskt och skulle inte förbättra verkningsgraden något nämnvärt.

Med 150° rökgastemperatur och de förbättringar du gjort, kan inte värmeanläggningen vara orsak till hög förbrukning.

Mitt hus i Halland förbrukar 7 pall om året.

Energiförbrukningen är också beroende av hur många som är i hushållet och vilka vanor man har samt förstås vilken inomhustemperatur man trivs med.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Basse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 nov, 2018 23:45

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Basse »

Tacksam för svar.

Glömde skriva in det men huset ligger i Småland vid kusten och vi är 4 personer varav 2 småbarn. Har satt innetemperatur på 20grader.
Det är dåligt isolerat så jag håller mina förhoppningar på att det kommer bli bättre med nya fönster och tilläggsisolering, som det givetvis kommer bli men då man kanske kommer ner till iaf 8 pall om året. I bästa fall. :P

Huset är byggt 1942-45 och jag har 10cm kutterspån på vinden, som jag gör om nu och ytterväggar av plank tror det är 6” med tretex på utsidan.


Så var min tanke när jag förbättrade anläggningen och vad förra ägaren sa så gick det åt cirka 12 pall/år när dem bodde här.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan ju blåsa en del vid kusten som kyler huset, så där är en förklaring till högre förbrukning.

När du isolerar vinden måste du vara noggrann med att det är lufttätt neråt mot lägenheten. Vindsluckan ska vara försedd med tätningslist.
Vid tilläggsisoleringen blir vinden kallare och om fuktig rumsluft letar sig upp, kommer den att kondensera mot yttertaket och orsaka mögeltillväxt.
Detta kan förebyggas genom att installera Trygghetsvakten https://www.trygghetsvakten.se/, men ersätter inte en noggrann tätning av bjälklaget.
Fick själv mögelproblem efter tilläggsisolering som löstes genom att ta ner skugglister och foga foga foga överallt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Basse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 nov, 2018 23:45

Re: Vinner vi på att byta till en modernare/ny panna?

Inlägg av Basse »

Sant, och ett gammalt otätt hus viner i alla vrår..

En västkustskiva och ny panel på det borde göra susen framöver också. Ja precis, det var mögeltillväxt i taket men minimalt så har besprutat detta och ny luftning/iso/plast så det ska nog bli dyngtätt. Ny ventilation har dragits med bör väl tilläggas :mrgreen:

Men då bör ju pannan inte vara någon fara med. Men biobjörn är jag riktigt nöjd med till skillnad mot iwabo som satt innan och strulade titt som tätt :?
Tack för hjälpen!
Skriv svar