Sigmagyr rvl46 inställning

Skriv svar
barthmaan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 05 okt, 2019 08:11

Sigmagyr rvl46 inställning

Inlägg av barthmaan »

Hej
Kan någon förklara hur jag ska ställa in min Sigmagyr?
Jag förstår inte hur jag ska tänka.
Nu varierar ute tempen rejält från dag till dag och knappt så elementen går igång

Aktuell inställning:

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sigmagyr rvl46 inställning

Inlägg av Stegatorparn »

Reglercentralen styr framledningstemperaturen till radiatorerna efter utetemperaturen. Det sitter en givare vid norrfasaden som registrerar utetemperaturen och en givare på röret efter shuntventilen.

Antar att du bor i villa någonstans i Sverige. Var det är har betydelse för inställningen.
Husets byggår och ev. tilläggsisolering påverkar också inställningen.

Först ska du ställa vredet på sol, inte på nattsänkning som du har nu. Nattsänkning gör att temperaturen inne åker jojo och man sparar inte mycket.
Bättre med en stabil temperatur dygnet runt.

Ställ det röda och blå reglaget på 0. Det är ett bra utgångsläge för att hitta rätt.

Diagrammet med kurvlutningen visar vilken framledningstemperatur som ska gå ut vid rådande utetemperatur.
Vid 20° ska det gå ut 20°, så dra ner vänsterkurvan nära botten.
Var högerkurvan ska stå beror alltså på omständigheter som nämndes i stycke två.
Börja med 60° vid -20°ute och återkom med de okända uppgifterna.

Principen är att ha koll på innetemperaturens variation. Läs av temperaturen t.ex. varannan dag. Är den stabil på önskad temperatur t.ex. 21° eller är den lägre eller högre. Justera i så fall lite på högra kurvdelen. Kurvan är optimal när innetemperaturen är konstant oberoende av utetemperaturen.
När kurvan är rätt, kan man vid behov öka eller minska innetemperaturen med det röda reglaget. Observera att siffrorna anger förändring av framledningstemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar