Problem med temp.

Skriv svar
Magnus138
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 dec, 2019 13:55

Problem med temp.

Inlägg av Magnus138 »

Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med. Jag har min Aritherm Biomatic 20+ inställd på 70 grader. Pannan kommer upp till 64-67 grader och går oavbrutet. Jag testade att sänka pannans temp till 65 och då orkade pannan upp i 57-63 och går hela tiden Höjde till 75 och då går den upp i 70-73.
Vad i hela... kan va galet?
Detta senaste månaden. Innan dess har den gått utan bekymmer.
Fläkten och styrkortet köptes nytt förra vintern.

Med vänlig hälsning, Magnus.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med temp.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag ser inget direkt konstigt i din beskrivning.
Brännaren går förmodligen med både hög och låg effekt (inställningar?) och avger den effekt som huset förbrukar.
De sista 4°-erna till stopptemperaturen går brännaren med låg effekt för att undvika stopp och start.
Ställ in panntemperaturen till 75-80° eller vad du anser lämpligt, så går brännaren som det är tänkt.
Vid en varmare period blir även låg effekt för mycket och brännaren kommer att stoppa och gå i viloläge.

Vill du absolut att brännaren ska stanna, höjer du låg effekt några kW. Matning och fläkt får höjas några procent.
Alternativt stängs låg effekt av.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Magnus138
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 dec, 2019 13:55

Re: Problem med temp.

Inlägg av Magnus138 »

Tack för svar.
Tidigare har pannan nått det inställda läget och vilat ett tag, men nu går den hela tiden och det går ungefär skitmycket mer pellets. Därför tror jag att något inte är som det ska.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med temp.

Inlägg av Stegatorparn »

Någonstans måste ju värmen ta vägen.
Är rökgastemperaturen densamma?
Halvbrända pellets i asklådan?
Svämmar koppen över?

Du anger inte var i Sverige du bor. Kanske blivit kallare och blåsigare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Magnus138
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 dec, 2019 13:55

Re: Problem med temp.

Inlägg av Magnus138 »

Jag bor runt Umeå. Vi har haft runt 0 gradigt under perioden jag reagerat. Inget oförbränt. Felsökningen fortsätter:)
Skriv svar