Pellax hybrid mini

Skriv svar
Tom Jones
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 dec, 2019 11:28

Pellax hybrid mini

Inlägg av Tom Jones »

Någon annan som har problem med denna brännare?
Har problem med aska som bildar en hög ute på brännhuvudet, pelletsen är av hög kvalitet och alla möjliga inställningar har gjorts och likaväl ska den uraskas ca var fjärde dag. Säljaren har provkört brännaren med samma resultat som jag och det börjar kännas som fel konstruerat brännhuvud på denna modell, tacksam för alla sorts råd
Tom69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Stegatorparn »

Vad använder du för pellets? Prova några säckar av annat märke.
Jag har 3 ton Laxå i mitt förråd som ser fin ut men innehåller någon orenhet som sintrar och lägger sig som en tjock kaka som tryckluften inte rår på.
Får aska ur en gång varje dag för att undvika driftstopp.

Vilken effekt är brännaren inställd på och vilken panna sitter den på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tom Jones
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 dec, 2019 11:28

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Tom Jones »

Prövat olika pellets tillverkare med samma resultat, brännaren sitter på en Termax 25 Maxi panna istället för oljebrännaren, kör med max 19kw och fläkt +20% medium 10kw fläkt +25% mini 4kw fläkt +30% för tillfället prövat med fläkten ner till-30% men det gjorde problemet värre, diskuterat med andra här i Österbotten som har samma brännare och dom upplever likadant som jag att denna brännare borde ha rörligt roster
Tom69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med dig att brännaren borde ha en automatisk askrensning.
Kör du enbart 19 kW eller är den modulerande på något vis vilket kan medföra att det blir kvar aska på rostret?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tom Jones
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 dec, 2019 11:28

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Tom Jones »

Den kör på modulerings program 4-19kw kanske man borde pröva med endast 19kw, detta har jag faktiskt inte prövat
Tom69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan vara en god idé.
När jag körde med Viking Bio på låg effekt, 15 kW, fick jag aska ur var tredje dag, medan den gick en vecka med hög effekt utan stopp.
Nackdelen var att det gick åt c:a 10% mer pellets på hög effekt i min panna.

4 kW tror jag är alldeles för låg effekt för brännaren vilket ger låg temperatur i fyren och inte fullständig förbränning.
Vill du ha modulering, så låt den jobba mellan 12 - 19 kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tom Jones
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 dec, 2019 11:28

Re: Pellax hybrid mini

Inlägg av Tom Jones »

Tack, ska pröva detta imorgon efter uraskningen
Tom69
Skriv svar