Tittar på hus

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Tittar på hus

Inlägg av teufel »

Håller på att titta på nytt hus, pga separation.

Inget av de hus jag har kollat på hittills har haft pellets i någon form, och det verkar vara mestadels direktverkande el tyvärr. Däremot har jag satt som krav en vedspis, kamin eller öppet spis, av beredskapsskäl och att man kan spara på elen kalla och dyra dagar.

Sen har jag hittat alltifrån bergvärme, luftluft, luftvatten, ved med ackumulatortank samt "frånluftsvärmeväxlare". Vad innebär det sista? Förutsätter inte det någon form av värmekälla i huset, men att den effektiviserar frånluften?

Vad hade ni kollat på för lösningar om ni hade bytt hus idag?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Tittar på hus

Inlägg av Haseld »

teufel skrev: lör 04 jan, 2020 21:20 Håller på att titta på nytt hus, pga separation.
Vad hade ni kollat på för lösningar om ni hade bytt hus idag?
Bergvärme/jordvärme så klart i första hand. ser nu Göteborg, då räcker det nog också med luft/vatten, :thumright:
Betr. "frånluftsvärmeväxlare" kan du läsa på här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... board=37.0
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tittar på hus

Inlägg av Stegatorparn »

Dom menar sannolikt en frånluftsvärmepump som tar värmen ur frånluften istället för uteluften och värmer tappvarmvattnet. Husets värmebehov täcktes med elradiatorer. Var populärt i nybyggda hus på 90-talet. Har injusterat ett otal sådana aggregat. Tveksamt om dom var så lönsamma då man fick ur c:a 1 - 1,5 kW ur frånluften. Fanns en elpatron på 1,5 kW som backup.

Idag är väl någon typ av värmepump, berg- eller jordvärme mest lönsamt medan luft/vatten är snäppet sämre beroende på läge och förutsättningar.
En monoblock L/V är smidig att sätta in men man måste vara på det klara med att försvinner strömmen när det är minusgrader, kommer den att frysa sönder. Vissa fabrikat har kommit med splitaggregat som undanröjer frysrisken.

Även om man har värmepump bör man ha en värmekälla i reserv om elpriset börjar rusa eller det blir en bristsituation där delar av nätet släcks ner.
Kamin eller panna för ved eller pellets är säkra kort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tittar på hus

Inlägg av teufel »

Vad menas med Monoblock?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tittar på hus

Inlägg av Stegatorparn »

Hela värmepumpen står på utsidan och vatten från värmesystemet dras ut genom ytterväggen till värmepumpen.
Vid splitaggregat stannar systemvattnet inomhus medan värmepumpens köldmedium dras genom ytterväggen. Frostsäkert!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tittar på hus

Inlägg av teufel »

Ok, då är monoblock lite som när jag funderade på att sätta ackumulatortank på utsidan av huset, pga att jag har ett pannrum på ca 1 kvm, och att jag inte är säker på att bjälklaget tål en tank där uppe.
Hade hemma en reparatör av pelletsbrännaren och pratade om en vild idé jag hade att sätta den på utsidan, men han avrådde från det, om jag inte hade batteribackup av cirkulationspumpen. För annars fryser ledningarna om det blir strömavbrott vid minusgrader.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar