Laddpanna?

Skriv svar
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Laddpanna?

Inlägg av LasseL »

Jag har som del av ett inlägg under fabrikat Ariterm tagit upp följande fråga om laddpanna. Tar även upp det här som ett eget ämne eftersom frågan är generell och inte särskilt kopplad till det fabrikatet.

Vi är inte nöjda med vår nuvarande pelletspanna. Om vi skulle byta panna, vad rekommenderar ni då? En s.k. laddpanna med liten vattenvolym skulle kunna vara möjligt, eftersom vi har en acktank på 500 l och som är försedd med elpatron. Det behöver alltså inte finnas i pannan. Är det en bra idé med en s.k. laddpanna? Vilka finns som kan uppfylla våra krav där driftsäkerhet och enkel hantering är prioriterat?
Tacksam för mycket synpunkter och förslag!
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Laddpanna?

Inlägg av brattne »

500 liter är lite i minska laget. Det som gör laddpannan vettig är att när den är i drift arbetar den på optimal verkningsgrad under lång tid och när den stoppar blir stilleståndsförlusterna minimala men det viktiga är att i.s fall välja en laddpanna med så lite vatten i som möjligt då denna vattenmängd varje gång ska värmas upp innan tanken börjar värmas.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Laddpanna?

Inlägg av LasseL »

Fler synpunkter? Håller ni med om att 500 l tank är i minsta laget för en laddpanna?
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Laddpanna?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du varmvattenproduktionen i ackumulatortanken, kommer en laddpanna att fungera bra.
Jag har samma boyta med en liknande kombination och brännaren gör mellan 4 - 6 starter per dygn vintertid.
Fungerar helt okej hos mig. Ser inget behov av större acktank.
Nu har jag möjlighet att elda ved om det kniper och då hade det inte skadat om ackumulatorvolymen var den tredubbla. Nu laddas tanken på ett vedinlägg.

Har du redan en 500 liters tank ser jag ingen anledning att komplettera med ytterligare en.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar