Pellmax cu

Skriv svar
Maffe63
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jun, 2018 09:15

Pellmax cu

Inlägg av Maffe63 »

Hej.
Jag har en pellmax cu som är inställd på 70 grader. När brännaren har gått så ligger det på 87 grader. Cirkulationspumpen låter lite också. Då har den aldrig gjort innan. Någon som vet vad problemet är? Mvh Hasse
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax cu

Inlägg av Stegatorparn »

Lite oljud i cirkulationspumpen kan bero på lågt systemtryck. Kontrollera att trycket på manometern är c:a 1,0 bar vid slutet expansionskärl i pannrummet eller vid öppet kärl på vinden att den svarta visaren täcker den röda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Maffe63
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jun, 2018 09:15

Re: Pellmax cu

Inlägg av Maffe63 »

Tack för svar.
När jag kom hem från jobbet så hade pellets brännaren och elpatronen slagit ifrån. Displayen visade att pannan var överhettad. Då var det hela 97 grader?😳 Den står på 1.0 bar men ökar då lite. Jag slog på värmen på fullt och fick ner tempen och drog igång brännaren. Brännaren stannade då vi 70 grader men gick ut och kollade så stod den på 75 grader. Alltså ständigt ökande.

Mvh

Hasse
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax cu

Inlägg av Stegatorparn »

Går elpatronen in också?
I Inställningsmenyn, sätt "tillåt eltillskott": nej, för att undvika att patronen går in.
Vad är inställningen för "Brännare koppl.differens"?
Är panntemperatur inställd på 70° och startar brännaren vid 69°-70°?
Stänger inte brännaren av sig när temperaturdifferensen är nådd, är det något relä som klibbar eller bränt fast.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar