Framtid pellets?

Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Framtid pellets?

Inlägg av Anders75 »

Är inte inne så ofta här, men märker ju att aktiviteten sjunkit dom senaste åren iallafall.
Är det många som lämnar pellets, eller fungerar allt så bra, så ingen skriver?
Båda delar kan jag tro.
Vad tror ni om framtiden för pellets?
Gör priserna att som privatperson, så är det inte lönt?
O utvecklingen av brännare har väl helt stoppat.
O nu när Janfire köpt Ariterm, så lär väl Ariterm, med tiden försvinna kanske?
Jag har kvar brännare, men kompletterar ju med luft/vatten.
Denna vintern har jag ju klarat mig gott o väl med pumpen.
Men det skall mycket till för att jag ska ta bort brännare.
Dels så är den ju inte värd något, o dels så tilltalar eld, urmänniskan i mig :)
Finns det någon här, som tänkt på detta?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Småland »

Har själv beställt Bervärme nu efter bara ett halvår med pellets. Inte en enda vinter till med pellets-eldning kan jag säga. Kanske har jag haft otur men är alldeles för osäkert enligt mig, har fått byta x antal delar under vintern och man sitter bara och väntar på att det skall stanna för nästa grej. Alla Vvs-firmor man har ringt vill inte ta i skiten med tång ens en gång.

För att inte tala om hanteringen. Pelletsen skall släpas hem pallvis, det har blivit fruktansvärt dyrt och pannan skall stannas för att sotas ut en gång i veckan. Åka på en längre semester kan man ju glömma om man vill ha varmt när man kommer hem.

Så jag tror att de som varit med när pellets blev populärt kommer fortsätta elda, dessa har oftast järnkoll på sina grejer och kan lösa ev problem själva. Vi andra amatörer investerar hellre dyrt i andra system för att slippa krångel. :D
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Anders75 »

För min del så var det inte jobbet med pellets som gjorde att jag kompletterade med luft/vatten.
Jag tömmer aska o sotar pannan 1 gång i månaden, när jag kör pellets.
Stod i valet mellan att skaffa större förråd, eller l/v, då jag behövde kunna vara borta några veckor ibland, o då kändes l/v rätt.
Givetvis av bekvämlighetsskäl med.
Denna milda vintern så har jag inte löpt en enda säck pellets, men det är tryggt att veta att man kan kräma på med pellets om det skulle bli -20.
Allt sköts automatiskt, så det är bekvämt.
Beroende på hur priset blir i framtiden, så bör pellets ha sin plats som uppvärmning för privatpersoner.
Problemet har väl varit att det har monterats brännare i pannor som inte riktigt är gjorda för det, o då får man till exempel tömma aska ofta osv.
Sedan så har ju en eldstad en ventilerande effekt, speciellt i hus med självdrag, det får man inte glömma, om man börjar köra någon typ av värmepump.
Pellets kan iallafall vara ganska självgående, om man har rätt utrustning.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Honda »

Ja på tal om det så är det nog dags att tömma pannan på aska nu igen, 5139kg sedan senast. Jag borde lägga in ett alarm med epost på det där också, det är lätt att glömma bort pannan helt och hållet. Ja jag kan nog säga att det bara fungerar så det finns inte mycket att diskutera om längre. Bulkfyllning naturligtvis, vem vill släpa säckar med en förbrukning på 10-11 ton / år. Utvecklingen har nog stannat av mest bara i Sverige (och Finland) skulle jag säga.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Devildenied »

Jag är väldigt ny med pellets, men kan inte se varför man skulle välja det istället för en värmepump i en vanlig villa?
Där jag bor..~i mitten så behövs ju ingen bergvärme heller.

Har haft krångel och kör på endast elpatron ett par månader nu..men tror fan att det inte är mkt dyrare än om jag kört på pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Framtid pellets?

Inlägg av rod02 »

Vi kan vara på väg in i en ekonomisk kris. Finns det nått som slår möjligheten till ved? Kan man lita på elpriser? Redan idag kostar det mångdubbelt att vara med(nätavg), jämfört med förbruknings avg.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Devildenied »

Så du menar att du inte har el till ditt hus?
Men jaghåller med om att allt extra påslag på elen är helt sjukt.
Kollade senaste elräkningen, gjort av med el för strax över 1000kr...men de extra påslagen skatt och skit lägger på 1900kr på det.
Men det är ju så vi vill ha det i sverige nu förtiden skatt på skatt på skatt.

Men om jag ska gå tillbaka till topic, så kan jag inte se hur pellets kan vara bättre än el större delen av året.
Då sett till klimatet där jag bor(västra götaland) samt till pelletspriset.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Framtid pellets?

Inlägg av rod02 »

Här kostar nätavgiften nästan 10ggr mer än förbruknings avgiften. Jag har elen i två bolag. Och vad elen kostar framöver vet ingen. Vad händer när större delen av fordonsflottan slåss om elbristen...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Devildenied
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 13 feb, 2020 20:46

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Devildenied »

Tror inte själva elpriset kommer vara det stora problemet, utan mera att befolkningen ska skattas ihjäl.
Och det lär ju inte minska framöver pga rådande situation.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Framtid pellets?

Inlägg av micke_932 »

Att dom lägger på avgifterna utöver elpriset är ju för att elpriset är inte monopoliserat, där finns inga pengar att klämma folk på, resterande avgifter måste du betala oavsett vem som levererar elen så det är ju där pengarna finns, dom gick ju till och med till domstol för att kunna höja påläggen.

Och som redan sagts, när alla ska ladda bilen med 60A laddare så lär det nog bli spännande med elpriset, speciellt när 40% av elen försvinner med kärnkraften.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Framtid pellets?

Inlägg av brattne »

Varför skulle alla behöva 60A-laddare? Laddar man hemma med vanlig 16A tar det 6-8 tim att ladda fullt. Ska man köra långt och tex har en kia eniro vill man säkert ha en fika efter att ha kört 40 mil.Väljer man då ett fik med snabbladdning klaras 10-20 mil till innan smörgåsen är uppäten. Har man för vana att köra 60 mil utan uppehåll får man välja elbil med större batteri. När man sen kommer hem kanske man får lust att sova, och då räcker ju den vanliga hushållsströmmen igen. Det verkar som det är viktigt för många att ständigt vara emot, oavsett om det gäller klimat el skatter eller löfven eller coronahanteringen eller invandringen eller EU m.m. Och såklart pelletspriset. Om man nu i dagsläget kan köra 1 mil för ett drivmedel som kostar 1:40- 1:80 inkl skatt eller för de som kör mycket lösa månadskort för 399 spänn och kan då tanka hur mycket som helst på bee, är detta nåt att klaga på?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Framtid pellets?

Inlägg av rod02 »

brattne: Och du tycker att det är ok att hela folket betalar för bidragsbilisterna?

Fattas det slantar i statskassan så börja med bidragsbilisterna. Skatt skall betalas efter förmåga. Den lilla klimatskillnaden försvinner, när man kör mer.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Framtid pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Man kan ju undra hur länge elpriset står sig på dagens nivåer då själva elen bara kostar en bråkdel av totalpriset.
Verkar inte vara särskilt lönsamt att driva vindkraftverk.
https://www.ltz.se/artikel/debattsvar-v ... t-kollapsa
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Framtid pellets?

Inlägg av micke_932 »

Om man nu i dagsläget kan köra 1 mil för ett drivmedel som kostar 1:40- 1:80 inkl skatt eller för de som kör mycket lösa månadskort för 399 spänn och kan då tanka hur mycket som helst på bee, är detta nåt att klaga på?
Jag klagar inte på elbilar, dom är bra (även om man kan diskutera dom enorma koldioxidutsläppen vid tillverkning av elbilar, batterier och tveksamheter vad det gäller elens "renhet" när den börjar bli bristvara, tillgång på vissa metaller som redan börjar tryta osv).

Jag har dock problem med attityden att om vi alla fixar en elbil så har vi löst problemet, även om du laddar med 16A så motsvarar det ungefär 2 normalstora villor, 1M elbilar tillför alltså 2M villors elförbrukning samtidigt som man vill ha bort 40% av elproduktionen som redan idag inte fungerar om det blir kallt på vintern.

Som grädde på moset, din elbil som kostar 1:40-1:80, tror du på fullt allvar att den kommer att kosta det när staten tappar skatteintäkterna på bensinen och diesel (27 miljarder) ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Framtid pellets?

Inlägg av brattne »

Även om det skulle dubblas ligger det bra till och om det nu ska höjas är det då bra taktik att vänta tills elen höjts? Vid det laget har man troligen redan tjänat in nästa typ av fordon. Bilbatterier av andra material och prestanda är redan idag ett faktum och fler är på gång och vem behöver ladda elbilen 24 tim om dygnet. Tankar du din bil varje dag? Som sagt, det viktiga verkar att vara emot..nånting.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar