Byte av anläggning, behöver råd.

Skriv svar
linusmars
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 jun, 2018 12:53

Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av linusmars »

Hej på er,
Jag 26år och min fästmö 28år har börjat snegla lite på vad vi ska sätta in när vår Värmebaronen Comet ger upp.
Min sambo är inne på Bergvärme pga att pelletspriserna har gått upp och min dåliga rygg ,som de 3 åren vi haft huset gjort det svårare och svårare att ligga på knä och sota pannan. Så vi är som ett vedträ i denna fråga, lite kluvna.
Själv vill jag helst fortsätta elda med pellets för husets välmående och skulle gärna ta emot förslag på vilken panna och brännare jag ska välja.
Huset är byggt 1970 i trästomme med Mexitegel, i ett plan med källare och låglutande tak. Huset är 103 kvm boyta och lika mycket biyta. På vintern håller vi 21 till 22 grader i boplanet och i källaren runt 17 grader. Fönster är sedan huset byggdes men renoverades förra sommarn, kommer dock att bytas i framtiden. Ventilationen är självdrag.
I de 3 år vi haft huset så har vi eldat upp 6-7 pallar pellets från Vida per år i vår Comet. På sommaren kör vi den på el. Huset ligger utanför Ljungby i Småland.


Jag har givetvis tittat lite själv bland annat på:
-Focus PE-25 men den känns lite omodern och det ser ut som att man får ligga på knä och härva titt som tätt.
-Värmebaronen Pellmax CU har jag också tittat på, den känns lätt att sota då tuberna inte är så långt ner och då kanske jag slipper ligga på knä. Däremot tycker jag den är något dyr med tanke på att den kom väl för drygt 10 år sedan. Ett till plus är att brännaren går att flytta över då den är nyrenoverad.
-Även nyfikel på Ulma har inte lärt mig att hitta riktigt i forumet ännu och har därför ingen erfarenhet av dem.
-Sen är Nibe också intressant och CTC var, men de gör väl inga pelletspannor längre.
Har ni någon erfarenhet av dessa hur de är att använda, sota, ev annan brännare och vad som är bra eller dåligt så skriv, antingen här eller i ett meddelande.
Skriv gärna med förlag på andra pannor och brännare som ni har god erfarenhet av, gärna själva äger.

Tacksam för alla som svarar och ger råd på vägen.
Mvh
Linus
Bor utanför Ljungby i hus byggt 1970 1 våning, källare och låglutande tak. Värmebaronen Comet -06, Vikingbiobrännare -06 som matas av skruv från MAFA veckoförråd. Automatisk shunt med utegivare i norrläge.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av nyman »

Ska du bo länge där så är väl bergvärme ett bra alternativ.
Så länge det är tvårörssystem kan man oftast uppgradera till större radiatorer för att få bergvärmen ekonomisk.
Ditt hus låter som rätt lika det jag har med en CTC Ecoflex i.
Pelletseldningen fungerar alldeles utmärkt där men pellets är i stort set lika dyr som el.
Stoppade in en luftvärmepump på bostadsplanet förra året och överraskande nog värmer den också övre våningen med två små sovrum. Värmen blev helt enkelt tokbillig. Stängde av pelletseldningen 5:te mars när larmet från Andre kom.
https://pellets.info/viewtopic.php?f=21&t=19267
Nu fick jag den fina Ecoflexpannan för 7000 och monterade in den själv, bra att ha som stöd om det blir -15 grader eller mer.
Funderade på bergvärme eller luft-vatten men det får vara så här. Elpatron i CTC-pannan ger värme för de rum som av någon anledning behöver hållas stängda.
Ny panna ska du inte reflektera på när några år gamla pannor nästan skänks bort av stadsbor som "köpt hus på landet" och läst i inredningstidningarna att bergvärme måste man bara ha.
Jag skulle i första hand titta på Biomatic, Nibe Pellux 200 och Ecoflex.
Biomatic kräver bra takhöjd i källaren.
I Ulmapannan passar bara en brännare från Ulma i hålet och den brännaren är väl inte direkt modern.
Brännare som inte askar ur sig själva är rent historiska.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av rod02 »

En pelletspanna som inte käkar ved är inget för mig. Allt brännbart hamnar i min kombipanna. Men en vedpanna som bas hade varit bättre. Spillvirke får jag in en del. Och mindre mängder ved. När det går pellets för runt 100Kr/dag, så blir det några kronor när jag fuskar med ved. Men det tar lång tid att spara in till en VP...
I min panna behöver jag inte tända veden, det gör pelletsbrännaren. Bara att lava in. Trots olika kammare så blir det varmt nog för självantändning. Glöm obrända pellar i min panna :--) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av johan6611 »

@ROD02. Se där vilken idé. Har också kombipanna. Menar du att du kan lägga ved i vedkammaren vilken självantänds av värmen från pellets som brinner i pelletskammaren? Super i så fall.
Tillägg: får du inte stora pannpuffar i så fall?
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av rod02 »

Inga puffar pga ved. Men det blir lätt för varmt i pannan. Det gäller att ha koll på dragluckan till veden. Gärna sänka tempen då brännaren slår av. Så jag stoppar bara in ett vedträ per tillfälle.

Det är inte bra att ha dragluckan till veden öppen när det inte behövs. Det kyler ner pannan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av johan6611 »

👌👍
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
linusmars
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 jun, 2018 12:53

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av linusmars »

nyman skrev: ons 27 maj, 2020 10:05 Ska du bo länge där så är väl bergvärme ett bra alternativ....
Vi har inga planer på att flytta.
Om det blir bergvärme så blir det en CTC GSI.
Precis som du skriver så är pelletskostnsden i stort sätt lika som elen.
Tackar för tipsen!

Försök hålla nere storleken på citeringen när du använder denna. Forumet blir svårläst om citeringensmängden är större än det egna inlägget. Citering redigerad. /Moderator
Bor utanför Ljungby i hus byggt 1970 1 våning, källare och låglutande tak. Värmebaronen Comet -06, Vikingbiobrännare -06 som matas av skruv från MAFA veckoförråd. Automatisk shunt med utegivare i norrläge.
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av PPG »

Bra val CTC GSi :-D
Samma med mig att skaffa snart bergvärme så blir det en CTC GSi efter CTC 265 från 1970 olja, ved och elkasset. Aldrigt har haft en pelletseldning. 1 ägare som köpt och byggt ny hus sedan 1970 och bor huset i 50 år som säljer huset pga dödsbo.
Snart ska jag flytta ett eget hus snart.
Jag tittar på olika design som jag gillar och andra gillar inte.
Gillar inte display placerad längst i vänster eller höger från front på några olika märken värmepump.
Jag gillar display placerad i mitten från front och snyggare roligt att titta på.

Jag gillar är CTC GSi är snyggare, display placerad i mitten från front och matt display.

Jag gillar inte är Bosch Compress 7001i LWM som är lite svårt att läsa blå display och lite högglansigt. Daikin Altherma 3 GEO är för högglansigt svart front som stör spegel och högglansigt display. Nibe är display placerad längst i höger, silver lucka är längst i höger från front och halvmatt display.

Signatur se nedan som har bergvärme en Thermia Diplomat Optimum G2 10 det är inte min utan min föräldrar har den.

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. /Moderator
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
eldanielito
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 nov, 2017 16:06

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av eldanielito »

Lånar tråden.

Kommer att installera ny panna/brännare (Nibe Pellux 200/Janfire NH) nästa vecka. Brännaren hade jag sedan tidigare men pannan fyndande jag i vintras. På pannan så har det tidigare suttit en Effecta-brännare med rund brännkopp och där passar inte Janfire NH såklart. Jag kan dock ta bort denna runda fästanordningen från sotluckan, men måste jag fixa en ny plåt för att Janfire NH ska passa med pannan?

Tacksam för svar.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av teufel »

För den dåliga ryggen behöver man ju göra någon form av bekvämlighetsinstallation, så man slipper bära säckar en längre sträcka.

Finns ju sugsystem, men nackdel är att de är rejält dyra i installation (från 30' och uppåt har jag förstått det som). Är man händig kan man bygga nåt liknande själv.

Själv har jag investerat i ett rejält flaksläp så att jag kan få hjälp med att lasta pallar med gaffeltruck hos återförsäljaren.
På gång är ett transportband och en plåttratt så att jag kan stå på flaket, öppna påse för påse och hälla innehållet rätt ner på transportbandet som för pelletsen genom en fönsteröppning ner i Mafa-förrådet i källaren.

Tanken är alltså att jag inte ska behöva flytta varje säck mer än en gång, och då bara genom att göra en vridrörelse med raka ben - inte bära säcken någonstans.

Att investera i sin egen hälsa är aldrig fel, även om man tycker att tusenlapparna springer iväg just vid installationen.
Men som ett amerikanskt IT-företag sa en gång: "Buy quality - Cry once!"
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte av anläggning, behöver råd.

Inlägg av nyman »

@eldanielito Du kar fått tag på bra grejor.
Här ser du måtten på en monteringsplåt, 170x170 för brännaren.
https://www.eldkraft.se/produkt/Montage ... fire-panna
Har du sågat ned den gamla oljetanken så tag plåten från den.
Går det inte att ta vinkelslipen direkt på den gamla brännarens fästplåt. Har för mig rören brukade vara 160 mm.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar