Asklåda sitter fast

Skriv svar
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Asklåda sitter fast

Inlägg av xJom »

Asklådan i min Biomatic sitter fast som berget. Går inte att rubba. Den har ju alltid gått väldigt lätt och det är ju bara en plåtlåda i en större plåtlåda. Spärrarna på sidorna funkar som vanligt. Man ser tydligt att haken lyfter fritt, Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Asklåda sitter fast

Inlägg av nyman »

Det är nog tjära från ofullständig förbränning, gäller att få riktigt varmt så tjäran smälter.
Kanske dammsuga asklådan uppifrån med en grovis så den blir tom och sedan anlägga en riktig vedfyr i lådan med mycket tändvätska. I biomaticen finns ju t.o.m. avgasfläkt.
Fick liknande i en skitkamin "Roslagsspisen" när jag försökte elda undan lite plastpåsar. Brann bra men sedan hade ena luckan klibbat igen. Behövdes mycket eldning där att plasten skulle ge sig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Asklåda sitter fast

Inlägg av xJom »

Tack! Ja, det är nog något skumt med förbränningen, eftersom pannan också ibland lägger av pga att optovakten är för låg (även fast det faktiskt brinner i pannan). Ska kolla så att fläkten funkar i första hand. Blir spännande och se om jag överhuvudtaget kommer åt att värma loss lådan.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Asklåda sitter fast

Inlägg av xJom »

ALLT var tjära... Precis allt. Var börjar man ens att rengöra? Och hur?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Asklåda sitter fast

Inlägg av xJom »

Och, ja, fläkten var helt död, så grundorsaken kan man nog fixa...
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Asklåda sitter fast

Inlägg av xJom »

Och jag lyckades lossa asklådan med en flexibel och tunn spackelspade som jag jobbade med i skarven mellan låda och förbränningsrum i bakkant på lådan, och lite på sidorna. Det var dock värst med beläggning i bakkant. Ny fläkt beställd, "bara" rengöringen kvar... Började lätt med Biltemas Brutal Wipes, men det tar väldigt lång tid. Sover nog på saken.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Skriv svar