Focus pe-30

Skriv svar
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Focus pe-30

Inlägg av robertmosen »

Hej,

Har köpt ett hus med en focus pe-30 med en ecotec bioline 20 som uppvärmning. Vi har vattenburen värme och nu inför säsongen tänkte jag kolla upp hur mycket vatten det är i systemet.
Hur ser man det? Har lusläst alla manualer jag hittat men blir inte klokare.

Någon där ute som vet hur man gör?

Vänligen,
Robert
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus pe-30

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på vilket expansionskärl värmesystemet har.

Ett slutet kärl är en rund burk, oftast rödfärgad, som sitter anslutet i närheten av pannan, vilket är vanligast i nyare anläggningar.
Vid kärlet brukar det sitta en manometer graderad i bar, som bör visa c:a 1,0 bar, absolut inte under 0,6 bar.
Systemet fylls på med en ventil som sitter mellan värmesystemet och kallvattensystemet.

Alternativt är expansionssystemet öppet och då finns kärlet uppe på vinden.
Vid pannan finns då en manometer graderad i mvp (meter vattenpelare) eller bar som mäter trycket/meter mellan pannan och expansionskärlet.
Brukar finnas en röd visare i manometern som är fast inställd på rätt tryck och som täcks av den svarta visaren när vattennivån är korrekt.
Systemet fylls som slutet system, men eftersom trycket aldrig kan bli högre än den röda visarens inställning, kommer överskottsvatten att rinna ner via ett skvallerrör som mynnar över en golvbrunn i pannrummet när kärlet är fullt.

Är du osäker på var påfyllningsventilen sitter, så lägg upp några bilder på rören över pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Focus pe-30

Inlägg av robertmosen »

Hej,

Tack för all info. Var väldigt informativt.
Laddar upp lite bilder men det är rätt svårt att se. Har tre vred där kallvattnet kommer in. Kan det vara det nedersta vredet?
Senast redigerad av robertmosen den lör 05 sep, 2020 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Focus pe-30

Inlägg av robertmosen »

Bild
Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus pe-30

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se av översta bilden, så bör du ha ett slutet expansionskärl i värmesystemet.
Jag saknar dock en säkerhetsventil för systemet. Bilderna är tagna lite för nära för att man ska få ett grepp om rördragningen.

Nedre bilden visar ventilröret för tappvatten med blandningsventil och säkerhetsventil ansluten med ett skvallerrör till golvbrunn.
Säkerhetsventilen bör vara på 9 bar för att skydda varmvattensystemet mot skadligt övertryck.
Har svårt att se vad den nedre ventilen är för något och vart röret tar vägen.

Ventilen i kallvattenledningen stänger av varmvattnet. Den har även en backventilfunktion som förhindrar att varmvatten tränger in bakvägen i kallvattenrören.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Focus pe-30

Inlägg av robertmosen »

Efter många om och men har jag nog listat ut att man fyller på via slang som man kopplar in på rören som är märkta med ett 'R'. Jag satte på kromad koppling på den jag misstänker.

Bild
Bild
robertmosen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 aug, 2020 23:15

Re: Focus pe-30

Inlägg av robertmosen »

Testade att koppla på en slang och fylla. Det fungerade!
Tack för hjälpen.
Skriv svar