Problem med sintring CTC Ecoflex

Skriv svar
hmstrand
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 13:06

Problem med sintring CTC Ecoflex

Inlägg av hmstrand »

Hej,

2017 lät jag installera en CTC Ecoflex då den befintliga pannan i huset vi flyttade till gick sönder. Under dessa tre år tycker jag inte att pannan funkat riktigt bra nån gång. Vad som framförallt stör mig och skapar en massa jobb är sintring som hela tiden byggs upp i brännarkoppen. Jag är absolut ingen expert på detta utan har kollat på nätet och försökt göra diverse inställningar genom åren på egen hand. Hög/lågfläkt, matning, bytt pelletsleverantör osv. Inget av detta har hjälpt nämnvärt. För något år sedan tog jag även in en "expert" som skulle ställa in pannan vilken installatören inte hade gjort. Det blev inte bättre efter det, snarare sämre. Nu har jag haft pannan avstängd under sommaren och körde igång den i förra veckan igen. Efter bara ett par dagar börjar skruven gnissla och sintring hade byggts upp. Jag ser verkligen inte fram emot ännu en säsong där jag varannan helg måste plocka ut brännaren och knacka sintring. Så jag provar skriva här och se om jag kan få hjälp. Hur skulle ni gå tillväga för att komma åt detta problem? Kör för tillfället med Derome pellets men har haft ett gäng andra utan ändrat resultat.

Bifogar en bild på hur det kan se ut.

Bild
Skriv svar