Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Skriv svar
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av Awitte »

Hej!

Har just köpt ett hus med CTC 1100 panna (ny 2000), den har gått på el de senaste åren. Funderar på att montera en begagnad pelletsbrännare, är det klokt eller ska man direkt investera i en ny pelletspanna? Vad jag kunde se i forumet finns det ett antal brännare som fungerar med denna panna, vilka fabrikat ska jag hålla utkik efter på blocket - eller bör jag köpa ny brännare?

Mvh, Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver en framåtbrinnande brännare i den pannan med max 14-15 kW effekt inställd.
Det bör vara minst 200 mm fritt framför brännarröret så att inte lågan slår i kyld plåt med dålig förbränning som följd.
I regel kan man behöva montera en stos som flyttar ut brännaren c:a 10 cm från pannan.

En begagnad brännare verkar förnuftigt i en gammal panna. Välj helst en brännare med automatisk uraskning som inte behöver askas ur varje vecka.
Viking B16 GL, BioBjörn 18, Iwabo S2 eller Nibe PB20 är pålitliga brännare enkla att ställa in utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Re: Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av Awitte »

Tack Stegtorparn! Fick höra från en energiexpert att det blir mycket sotning/arbete med en ombyggd oljepanna, och att man därför borde köpa en riktig pelletspanna (begagnad). Han rekommenderade även att installera solfångare samtidigt.

Vad tycker ni?

/Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av Stegatorparn »

Mycket sotning är väl en bekvämlighetsfråga. En kvart var fjortonde dag på CTC-pannan tycker inte jag är mycket. Sedan beror det på vilken brännare du väljer. En brännare utan automatisk uraskning kan behöva tömmas en gång per vecka och då tar man pannan samtidigt för bästa verkningsgrad.
Räkna inte med att spara pellets med en ny pelletspanna, då CTC 1100 är förhållandevis effektiv med bra verkningsgrad. Skillnaden med pelletspannan är ett större askutrymme.

Solfångare tror jag kostar mer än det smakar. Kan möjligen klara varmvattnet sommartid, men när värmen verkligen behövs, höst och vinter, brukar solen vanligen lysa med sin frånvaro. Tar lång tid innan investeringen är intjänad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av manin »

Vi har det CTC 1100 från 97 och jag köpte begagnad med defekt brännrör vikingbio - 07 (2000kr) + bytte brännrör + diverse 1400 kr. och beställde en distans (1295kr då) är en måste. Bara att inställning dit. Och haft nu 7:e år så har funkat bra dess år och år. Förutom bytte en gång roster. Pga slarvat av mig att inte justering rätt varje ny pellets sort.
Lite beror vilken kvalitet pellets man köper.
CTC1100 klarar upp 12-15 säckar sen måste aska ur annars hamnar aska ut i kanalrör.
Vinter i Skåne minus 10 ute gör jag varje vecka. Idag gör jag askar ur 2 - 3 veckor mild väder = 12 säckar. Kommer att fortsätta fler år till vem vet.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Brännare till CTC 1100 Family 25 eller köpa nytt?

Inlägg av OPEC »

Hej, jag har kört CTC1100 och VikingBio sedan 2006 utan större problem. Har bytt roster 3ggr sedan starten. Brännarröret fick jag byta efter 4 år, sedan kom ett kraftigare som hållit sedan dess. Aska ur får man göra efter 14 dagar där jag bor i småland. Kanske borde göra mer ofta när det är riktigt kallt eller blåsigt, men skit samma, det har funkat för mig sedan 2006. Det enda egentliga problemet är den obefintliga värme accumulatorn i CTC1100 som gör att duschvattnet hinner bli svalt innan brännaren hunnit igång om man har otur med tajmingen. I övrigt inga problem alltså. Nota bene: en utbyggnadsstos mellan panna och brännare är ett absolut krav för denna kombination.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar