Avancerad styrning av era brännare.

Skriv svar
Tjosig
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 17:42

Avancerad styrning av era brännare.

Inlägg av Tjosig »

Är det någon som med ett styrsystem anpassar brännarens effekt och underhållseld efter husets nuvarande behov?
Hur ändrar ni brännarnas effektläge?
viewtopic.php?f=9&t=19349

//mvh Tjosig
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Avancerad styrning av era brännare.

Inlägg av nyman »

Modulerande effektstyrning var bara en säljgrej, ökar pelletsförbrukningen och riskerar att sota igen rökkanalerna. Pannan ska alltid eldas med en för pannan optimal effekt på brännaren.
För låg effekt - lamellär strömning av röken genom pannan och dålig värmeavgivning till pannan.
För hög effekt - risk för bakbrand och förkortad livslängd för brännarens plåtdelar.
Har själv modulering på en bionordicbrännare men allt fungerar bäst om man eldar på en fast optimal effekt.
Underhållseld hos en plåtbrännare är absolut no no. Skapar en massa tjära och luktande miljö- och hälsoskadlig rök. Brännaren ska alltid eldas med för brännaren lämplig effekt så att de stora plåtdelarna hålls riktigt varma och inte kyler röken redan i brännaren.
Brännare av fabrikat Ecotec (Biomatic) och Thermia Bequem har en konstruktion med underifrån inmatad pellets i en liten brännskål utan kylande plåtdelar och då fungerar underhållsglöd riktigt bra.
Janfire tillverkar nu Bequembrännaren sedan Ariterm lagt ned verksamheten.

Du har ju redan en NH, ska ju vara en riktig toppenbrännare!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Avancerad styrning av era brännare.

Inlägg av Honda »

Trots det så är alla brännare konstruerade de senaste 10 åren modulerande. Har du tänkt på att den för pannan optimala effekten kan vara lägre än husets värmebehov då det är riktigt kallt? OM det är så, så är förstås den bästa lösningen att elda med den höga effekten med lite sämre verkningsgrad bara då det behövs, och ännu bättre om styrningen kan sköta det automatiskt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tjosig
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 17:42

Re: Avancerad styrning av era brännare.

Inlägg av Tjosig »

Tack för synpunkterna! Det låter ju realistiskt, jag skall nog öka effekten och inte snålelda. Får ju vara rädd om skorstenen med.
Då nöjer jag mig med att köra med större hysteres för att öka bränn tiderna, övre temperatur får bli en balansgång för att inte få förstora förluster. Min Nibe City har bara 200 liter vatten så den blir snabbt varm och snabbt kall.
Jag startar vid 60, tappas varmvatten startar jag vid 65.
Idag eldar jag med 3kW till 70 (Nästan ingen till element då det är +15 ute). Ska kanske elda med 6 eller 9kW upp till 75 istället. Vad kan vara rätt effekt för min oljebrännarpanna? Är det 80gr 1m ner i skorstenen som styr eller temperatur ut ur pannan vid dragbegränsaren?
Jag har 5 av 6 turbularorer i, det kan man ju med ändra.
Med ert inlägg tänker jag då:
#1 Rätt temperatur i förbrännings utrymmet i pannan.
(Den tillförda effekten borde minska med pantemperaturens är.)(Vad är rätt temperatur?)
#2 80gr 1m ner i skorstenen styr hur många turbolatorer jag har i pannan. (Räcker väl att komma upp till 80 vid slutet innan brännarenslår av?)
#3 Är temp ut ur pannan med styrande?
// Mvh Tjosig
Skriv svar