Vad styr min laddomat21?

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Vad styr min laddomat21?

Inlägg av Erikjonsson »

Om jag inte har några kablar utgående, förutom ström, till min laddomat. Betyder de den jobbar med den inbyggda termostaten?

När börvärdet är uppnått på min panna (eller om diff stopp på 70 är uppnått i tanken, vid givaren på ungefär hälften) stannar brännaren. Eftervärmen uppgår till 83 grader i pannan, alltså 8 grader över börvärdet. Laddomaten laddar inte över detta, det gör den när brännaren startar nästa gång. Ska den göra så? Har 72 gradig termostat (tror jag). Laddomaten verkar bara gå när brännaren går.

Jag har solfångare och eldar mot acktanken. Där har jag 35 i botten, går det att få lägre?

Uppdatering: panntempen sjunker ju sakta, kan det vara så att den fyller acktanken i toppen genom självcirkulation = pumpen behöver inte gå?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad styr min laddomat21?

Inlägg av Stegatorparn »

Laddomatens inbyggda termostat ser till att returvattnet till pannan håller 72°. Den styr inte pumpen.
Om pumpen startar och stoppar med brännaren, styrs den inte av någon ytterligare termostat. Det medför att eftervärmen kan skicka upp panntemperaturen ett antal grader.
I laddomat 21 finns en backventil som öppnar för självcirkulation när pumpen står still, vilket i viss mån för över hett vatten från pannan till ackumulatorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Vad styr min laddomat21?

Inlägg av Erikjonsson »

Tack för ett bra svar! Efter mycket grävande märkte jag att laddomaten slutar ladda när panntempen är 10 grader under börvärde. Jag har börvärdet på 80 och laddomaten slutar pumpa vid 70 när pannan svalnar, är det bättre att ställa in så den slutar pumpa på 72 istället? För annars pumpar den väl in 70 grader vatten i toppen och kyler den?

Obs. Jag har solpaneler så jag laddar bara den övre delen och låter solen värma botten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad styr min laddomat21?

Inlägg av Stegatorparn »

Det gör ingen skillnad om laddpumpen stoppar vid 70° eller 72° eftersom laddomatens termostat stänger returflödet från tanken vid 72° och under.
Däremot öppnar backventilen för självcirkulation när pumpen stannat, så en viss självcirkulation kommer ändå att pågå så länge det finns en temperaturskillnad mellan panna och tank.
Du kan ju ändra temperaturen och se vad som händer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar