Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Skriv svar
Gert
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 jan, 2021 13:35

Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Inlägg av Gert »

Hej! Jag har ovanstående kombination och har under mycket lång tid försökt få till en inställning som inte sotar! Nu nära att ge upp. Någon med erfarenhet av kombinationen som har tips?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Inlägg av nyman »

Varför sätter någon en helt uppåtbrinnande brännare i en panna konstruerad för framåtbrinnande brännare?
Är annars avundsjuk på din fina panna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Gert
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 jan, 2021 13:35

Re: Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Inlägg av Gert »

Hej Nyman! Trevligt med lite respons!
Varför? Jo jag satt in den för att jag gärna vill ha en brännare som går tyst och ger en jämn matning/förbränning. Då jag har haft Roslagsbrännaren, Tb-mini och Ep18a kände jag för något annat och förhoppningsvis bättre!
Du får gärna visa mig var du hittat informationen om att Peltec 17 är gjord endast för framåtbrinnande brännare! Borde man inte ha nämnt det på Peltecs hemsida!?/mvh
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Inlägg av nyman »

På bilden ser det knappt ut med avståndet. Eldar du rakt upp i tuberna nyttjar du ju inte det stora förbränningsrummets värmeupptagande förmåga fullt ut. Men har tyvärr aldrig sett en Peltec. En gång har jag sett en till salu på Blocket.
Varför det sotar förstår jag inte men tänkte att elden från brännaren kanske kyls av mot förbränningsrummets tak innan elden brunnit färdigt. Blir det sotig rök ända upp i skorstenen eller är det tuberna som blir sotiga?

Kommer ihåg bilden på en hemsida där en installatör stolt poserade med en ecotecbrännsre monterad i en CTC1100. I den pannan är det nog mindre plats upp till tuberna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Gert
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 jan, 2021 13:35

Re: Panna Peltec 17 och Ecotec Bioline 20 A4

Inlägg av Gert »

Att elden slår i taket var/är också mina teori. Jag har ungefär 210 mm från ök brännarkoppen till panntaket vilket enl Ecotec ska vara fullt tillräckligt, tror de nämnde att ca 150 mm ska vara fullt tillräckligt. Så förhoppningsvis är det ngt annat som gör att brännaren skiter fullständigt i alla mina inställningsförsök! Har haft brännaren nedplockad idag igen och kanske hittat ett fel. Måste dock köra ett tag för att se om det blir skillnad. Då jag bor i Åretrakten där det nu är -20 ute så vill man ju inte meka utan det bara ska bara snurra nu!/mvh
Skriv svar