Tjära nån

Skriv svar
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Tjära nån

Inlägg av Stego385 »

Jag gjorde nyss en "kul" upttäckt när jag sotade pannan. I eldstadens botten ligger ett tjärlager som är ca 0,5- 1 mm tjockt.
Har inte sett detta innan då det sett slätt och fint ut men idag upptäckte jag ojämnheter och skrapade lite och då släppte en bit. Då insåg jag att det ligger lager med tjära i botten över hela eldstaden.
Jag undrar om någon har en bra ide' hur nan avlägsnar detta på ett enkelt sätt så slipper jag upofinna hjulet igen, eller är det hacka och knacka som gäller?

När vi ändå är inne på tjära. Jag kör en KMP px20 från -00 som går alldeles utmärkt, men i brännarröret blir det en tjärvalk på båda sidor ett ca tre centimeter upp på sidan från lägsta punkten. Går det att eliminera detta eller är det normalt?
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tjära nån

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle inte ödsla tid på tjära i pannbotten. Pannbotten är rostskyddad, fine :D
Om du nödvändigtvis måste ha bort den så prova en spackelspade.

Tjära i brännarröret har jag aldrig råkat ut för. Brukar alltid bli tillräckligt hög temperatur i röret som förhindrar det.
Kan vara att brännaren går på för låg effekt, speciellt om låg är inkopplad.
Kontrollera att alla hålen i inre brännarröret är fria.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Tjära nån

Inlägg av Stego385 »

Jag tänkte att tjäran i pannbotten bromsar värmeöverföringen men det finns väl iofs inte vatten under.

Brännaren körs på ca 14-15 kwh utan lågeffektläge som vi skrevs om för ett tag sedan. Hålen är fria och det är bra flås på lågan. Det är väl helt enkelt så att röret är lite kallare en liten bit upp och att tjäran fälls ut där. Men KMP 20 är ju inte den optimalaste brännaren kanske. Den kräver lite högre startdos än en modern historia antar jag.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tjära nån

Inlägg av nyman »

Gammal galvad spik eller klippta småbitar från galvad plåt tar kål på tjäran i tuberna, kanske fungerar det med din tjära också fastän pannbotten nog är kallare. Eller låt tändvätska lösa upp tjäran och sedan skrapa bort.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar