Pelletseldare

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Pelletseldare

Inlägg av Taxen »

Efter 20år som pelletseldare är det nu slut med det.Har eldat i två fastigheter under den tiden.Har flyttat till en annan fastighet där det värms med L/V med golvvärme samt kakelugn som komplement.Har lärt mig mycket på detta forum under det 13år som jag bodde på förra stället.
Är inne och läser här varje dag ändå :D
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldare

Inlägg av nyman »

Hoppas värmepumpen blir en bra lösning. Du har bidragit till mycket hjälp åt pelletseldare, speciellt i KMPdelen.
Verkar vara få som har problem med sin eldning numera.
Lite nostalgi finns det i att elda pellets.

Tänk om alla klassiska eldare kunde höra av sig på forumet någon gång.
Elvis, Stålis, Karla1, Snillet, Vednisse, Vedprofilen, vatsug, Stugsittaren, Eldvin, ronald. Stroker, wepe, notti och många fler.
Ja viket härligt gäng som bidragit så mycket till att utveckla pelletseldningen.

Och den fina tråden "Pannrumsbilder" slutade användas och bilderna har försvunnit.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Pelletseldare

Inlägg av Brynäs »

Lycka till Taxen med det nya boendet du kan fortfarande hoppa in och hjälpa till här med din erfarenhet och kunskap. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Pelletseldare

Inlägg av broberg »

Lycka till Taxen med din nya värme.
Du måste vara en av de första eldarna.
Och jag blir nostalgisk när jag ser användarnamnen som lagt av.
Kom igen och skriv lite om vilken värme ni har nu!
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Pelletseldare

Inlägg av Snapphane »

Taxen: du har väl spelat in ljudet från pelletsbrännaren och det mysiga rasslet i fallröret!
Då kan du njuta av ljudet i stereo!
Är själv inne på mitt 21:a år med rassel i två hus. Men men... det blir nog en LVVP-utedel som komplemet.
Lycka till Taxen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar