NIBE Attack + PB10 temperaturbegränsare utlöst

Skriv svar
Duvan9
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 maj, 2021 11:38

NIBE Attack + PB10 temperaturbegränsare utlöst

Inlägg av Duvan9 »

Hej,
Har nyss flyttat in i ett hus med pellets som uppvärmning. Pannan är en NIBE Attack från 05 och brännaren en NIBE PB10. Lampan för temperaturbegränsning lyser på pannan och jag misstänker man måste nollställa den, men vet inte hur?! Normalt har jag möjlighet att köra på el, men även detta verkar blockerat.

Jag har:
Kontrollerat säkringar, rengjort asklådan och fotocell.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: NIBE Attack + PB10 temperaturbegränsare utlöst

Inlägg av nyman »

En röd knapp längst upp till höger på pannan trycks in om pannan blivit överhettad.
Har du eldat länge utan att dra rent tuberna i pannans bakre del blir allting för varmt och överhettningsskyddet slår ifrån.
https://www.nibe.eu/assets/documents/10929/411786-1.pdf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Duvan9
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 maj, 2021 11:38

Re: NIBE Attack + PB10 temperaturbegränsare utlöst

Inlägg av Duvan9 »

nyman skrev: sön 23 maj, 2021 12:53 En röd knapp längst upp till höger på pannan trycks in om pannan blivit överhettad.
Har du eldat länge utan att dra rent tuberna i pannans bakre del blir allting för varmt och överhettningsskyddet slår ifrån.
https://www.nibe.eu/assets/documents/10929/411786-1.pdf
Tack för snabbt svar, nu är det åtgärdat! Jag hade kollat under plåten, men inte tagit bort den gummihätta som täckte knappen...
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: NIBE Attack + PB10 temperaturbegränsare utlöst

Inlägg av nyman »

Tänkte kanske fel. Brännaren stannar om det blir för hög temperatur i förbränningsrummet. Men här har pannan gått upp i för hög temperatur och då beror det nog på felaktiga inställningar. Vid 85 grader på pannvattnet är det lagom att brännaren slår ifrån.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar