Eurofire FEL

Skriv svar
GustavH
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 10 okt, 2021 15:05

Eurofire FEL

Inlägg av GustavH »

God dag.

Min pelletspanna har lagt av och jag vet inte hur jag ska åtgärda detta problem. När jag kom ner för någon dag sedan så hade den stängt av och displayen stod bara och blinkade. Nu när jag försöker köra igång den så står det bara "väntläge", vi har idag en Albinpanna och en eurofire brännare. Det som jag får fram är att fläkten till brännaren inte vill starta av någon anledning. Värje gång displayen "knäpper"(blinkar) så snurrar fläkten bakom brännaren 1 millimeter eller så. Om jag kopplar ur fläkten så försöker pannan att börja mata pellets i en sekund men sen slutar den direk.

Någon som vet vad som kan vara fel?

/
Gustav.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Eurofire FEL

Inlägg av nyman »

Snurrar skruven om den kopplas in i ett vägguttag?
Om inte så är kondensatorn i skruvmotorn slut. Brukar bli ett svagt morrande ljud.
Kondensatorer finns här i olika storlekar.
https://pelletsteknik.se/sv/kondensator ... itans-15uf

Om skruven fungerar i vägguttag så är det något annat fel.
Är det en Millenium 2 eller en Millenium 3 PLC?

I lådan för Millenium 2 finns trenne relän varav ett är till matningsskruven. Millenium 3 verkar krångligare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Eurofire FEL

Inlägg av sunkman »

När jag hade eurofire m2 för några år sen gjorde min likadant, på min va det fläkten som var kass, bytte fläkten o den gick igen
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Eurofire FEL

Inlägg av Snapphane »

Testa att direktmata fläkten med 24V (är det den spänningen den skall ha?). Dvs ta bort nuvarande kablar och anslut testkabel.
Har fläkten en kondensator kan den vara felaktig.
Senast redigerad av Snapphane den tor 14 okt, 2021 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Eurofire FEL

Inlägg av nyman »

Nej. Eurofire är en proffsmaskin med 24V hastighetsreglerd fläkt som styrs av PLC:n. Har för mig att den fjärde tråden från fläkten också är ansluten till PLC: och talar om att fläkten snurrar som sunkman berättade.
Jag tror dock mest på dålig kondensator i skruven.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Eurofire FEL

Inlägg av Snapphane »

Oj Nyman! Tack skall du ha. Slarvigt av mig. Ändrar inlägget från att föreslå 230V till istället 24V.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar