Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Erikjonsson »

Hej,

Detta gäller följande anläggning:

Pellets
Laddomat 21 med cirk. pump
Grundfors Alpha cirk. pump till radiatorerna
Dalatanken 750 liter

Hur problemet började:

Jag hade en läcka i cirkulationspumpen som sitter på laddomaten, den hade gått sönder invändingt. Denna har stått och läckt ganska rejält i 24 timmar tills en VVSare kunde komma hit och byta. Han böt pumpen, koppla elen och luftade den.

Min acktank brukar ligga på 09-1.0 bar ungefär (källare, entréplan samt ovanvåning), den låg nu på 0.4 iom att den stått och läckt. Jag fyllde på upp till 0.9 bar enligt instruktioner från VVS snubben.

Vad hände sen?

Efter detta bygger ackumulatortanken upp tryck, varje gång den eldar så reser sig nålen någon kanske en milimeter, efter att 2-3 dygnt stigit från 1.0 bar till 1.1 bar och så fortsätter den så, jag har fått tappat ur då den började närma sig 1.5 bar och jag tyckte det kändes obekvämt (jag har en utlösare på toppen dock).

Jag har haft en teori om att påfyllnadskranen till acktanken står lite lite öppen, men har öppnat och stängt och lyssnat, tror inte den släpper igenom vatten (vattenmätaren står dessutom still).

VAD KAN PROBLEMET VARA?!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en manometer på ackumulatorn? Inte så att du menar expansionskärlet?
Hur stort är expansionskärlet? Borde vara på minst 100 liter.
Kollat lufttrycket i kärlet vid avlastat vattentryck?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Erikjonsson »

Mätaren jag hänvisar till sitter på acktanken, sitter tyvärr ingen på mitt röda stora kärl så kan inte läsa av det…100liter, stämmer!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Stegatorparn »

Det är samma tryck i expansionskärlet som i ackumulatortanken.
Om trycket stiger snabbt i systemet vid uppvärmning, kan det tyda på ett för lågt lufttryck i expansionskärlet eller att det blivit hål i gummimembranet.

På motsatt sida av kärlets röranslutning finns en luftventil, samma som på bildäck, ofta dold bakom en plastbricka.
Tryck in ventilens centrumpinne och se om det kommer luft eller vatten. Vatten innebär trasigt membran och kärlet måste bytas.
Pyser det luft, så öppna säkerhetsventilen och släpp ut vatten tills manometern nästan är nere på 0. Därefter mäter du lufttrycket med lämplig manometer och eventuellt fyller på med handpump eller kompressor.
Lufttrycket i ditt fall bör vara 0,6 bar. Återfyll sedan med vatten till c:a 0,8-0,9 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Erikjonsson »

Tack!

Jag tröck på ventilen och det kommer vatten, i högt tryck. Blött blir det. Betyder det att kärlet är dåligt? Ventilen satt under kärlet, på botten.

Det är Ahlsell A-flex 100/1.5 rött sådant som står på golvet! Har ingen manometer att installera just nu…
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Stegatorparn »

Dags att byta kärlet. Membranet kass.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Erikjonsson »

Ok, så det kan inte vara kondens? Jag har inte rört ventilen sen jag flyttade hit (1.5 år).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av Stegatorparn »

Svårt att bedöma hur länge du har tryckt. Tillslut skulle det i så fall komma lite luft eller sluta rinna.
Kommer det svart vatten är det systemvatten som läcker ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Acktanken bygger upp tryck (efter läckage/byte av cirk. pump)

Inlägg av nyman »

Nog är det väl påfyllnadsventilen som rörisen öppnade som nu inte längre stänger ordentligt. Sådana här gamla påfyllnadsventiler ska man aldrig röra. En billig plastkoppling till trädgårdsslang monterad på pannans avtappningsventil så är problemet löst.
Klassisk kägelventil med koskinn som tätar börjar läcka av ålder. I en slussventil fastnar det kalk eller annat skräp så den börjar läcka.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar