Behöver jag göra någon inställning?

Skriv svar
ranger
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov, 2021 02:02

Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av ranger »

Nyinflyttad i en enplans villa med källare (115+115).
Har nu sotat pannan för första gången och då såg det ut enligt bilderna:
https://imgur.com/a/wWHMRXZ
Vänster är svart och klumpigt och låg i brännarkroppen.
Höger kommer från kammaren där askan samlas.
Samtliga turbolatorer hade vitt sot på sig.

Ser förbränningen okej ut eller behöver jag göra någon åtgärd?
Värmepanna: CTC 1100 Family 25 med 6 turbolatorer i
Brännare: KMP PX22
Dragregulator: Tigex 25 inställd på 10pa
Shuntautomatik: Bentone med utegivare
Ort: Oskarshamn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar normalt.
Nästa gång tar du en bild i pannans eldstad mot en sidovägg, ej mitt fram, innan du sotar, så är det lättare att bedöma inställningen.
Nedre tredjedelen av turbulatorerna kan få vara vita/ljusbruna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranger
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov, 2021 02:02

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av ranger »

Tack för svar. Ska ta bilder och posta dom vid nästa sotning!
Vad gäller turbolatorerna så var dom vita hela vägen upp nästan. Ska se hur dom är vid nästa sotning och ta en bild.
Värmepanna: CTC 1100 Family 25 med 6 turbolatorer i
Brännare: KMP PX22
Dragregulator: Tigex 25 inställd på 10pa
Shuntautomatik: Bentone med utegivare
Ort: Oskarshamn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av Stegatorparn »

Turbulatorernas färg tyder på lite för mycket luft till förbränningen.
Som sagt, en tredjedel är okey.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranger
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov, 2021 02:02

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av ranger »

Då kanske jag behöver göra någon inställning. Är det fläkten man ändrar?

Här är bilder från senaste sotningen.

https://imgur.com/a/6Tzyjwf
Värmepanna: CTC 1100 Family 25 med 6 turbolatorer i
Brännare: KMP PX22
Dragregulator: Tigex 25 inställd på 10pa
Shuntautomatik: Bentone med utegivare
Ort: Oskarshamn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av Stegatorparn »

Väldigt vita eldstadsväggar betyder att förbränningen får för mycket luft.
Mycket riktigt minskar du fläkten i små steg.
Sotets färg på sidorna av eldstaden ska ha en mellangrå ton. Blir det svart, är det för lite luft.
Senast redigerad av Stegatorparn den tis 07 dec, 2021 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av nyman »

Jag tycker nog att titta på röken som går ut i rökröret är enklaste metoden. En stark lampa och lysa in i rökröret eller som jag, stoppar in Julas sladdlampa rökröret och tittar när brännaren går i full drift. Syns rökpuffar så minska matning eller öka fläkt i små steg. Syns ingen rök så minska fläkt eller öka matning i små steg tills du hittar läget där det nästan kommer rök och skriv upp värdena.
När bränningen är bra i min jämäpanna blir elstadsväggarna svarta så hur det ser ut i eldstaden beror nog på på pannans konstruktion och effekten på brännaren.
Om man gör fininställningen med fläkten eller matningen beror på brännarstyrningen, det måste vara mycket små steg.
Du verkar ha modern panna med turbulat'orer. Jag vågar en gissning på CTC1100.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ranger
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov, 2021 02:02

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av ranger »

Har efter helgens sotning har jag kontrollerat start dos, matning i högeffektläge och vilken inställning fläkten har.
Startdosen låg på ca 3,5 dl.
Högeffektläget var inställt på 4.8. Jag vägde upp 363g efter 6 minuter vilket borde ge 17,4KW om jag inte räknat fel (vikt * 10 * 4,8). Pannan är på 25kw. Tycker ni det är lågt ställt? I brännaren finns tre lägen som jag kan köra på (Hög/Låg/Min) men Låg och Min är avaktiverade så brännaren går enbart på Hög. Borde jag aktivera något av dom andra lägena? Tänkte om man skulle ställa upp matningen på Hög till ~25kw och lägga till Låg som körs på 15-17kw? Det står i manualen att "en stor och effektiv panna som ger rökgastemperaturer understigande 180C bör enbart köras på högeffekt för att undvika kondensfällning".
Fläkten var inställd på 52% så jag ställde ner den till 48% som ett test för att se hur väggarna i eldstaden det blir vid nästa sotning.
För att se in i rökröret så har jag som en liten lucka (glömde ta bild) jag kan öppna och kommer efter dragbegränsaren. Är det okej att öppna den under drift för att se röken?
Pannan är en CTC1100 Family 25.

Tack för svar!
Värmepanna: CTC 1100 Family 25 med 6 turbolatorer i
Brännare: KMP PX22
Dragregulator: Tigex 25 inställd på 10pa
Shuntautomatik: Bentone med utegivare
Ort: Oskarshamn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan är avsedd för oljeeldning. Vid pelletseldning bildas dubbelt så mycket rökgaser, så lämplig effekt för den pannan är egentligen 12,5 kW. Brännaren går bäst vid 14 - 15 kW som visat sig funka i CTC 1100 25. Du ska absolut inte öka effekten, utan snarare dra ner lite på hög. Låg och Min ska vara avaktiverade. Brännaren kan bli ostabil vid så låg effekt.

Lämplig rökgastemperatur beror på vilken typ av skorsten du har och hur hög den är. En murad tegelskorsten utan insatsrör är känslig för kondensutfällning. En meter ner från skorstenstopp bör rökgastemperaturen var 70°- 80°.

Visst kan du öppna en sotlucka tillfälligt under drift. Det är undertryck i kanalen. Går även bra att peta upp dragbegränsaren vid kontrollen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranger
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov, 2021 02:02

Re: Behöver jag göra någon inställning?

Inlägg av ranger »

Då kör jag vidare med enbart hög och försöker jag dra ner matningen lite till 14-15kW. Jag har ingen murad skorsten.
Värmepanna: CTC 1100 Family 25 med 6 turbolatorer i
Brännare: KMP PX22
Dragregulator: Tigex 25 inställd på 10pa
Shuntautomatik: Bentone med utegivare
Ort: Oskarshamn
Skriv svar