Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Skriv svar
majortom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 dec, 2021 14:30

Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Inlägg av majortom »

För ett tag sen så uppstod problem med min pelletsbrännare/panna och jag tror att orsaken är en trasig fläkt men jag är inte helt säker. Jag ska beskriva förloppet och hoppas på att ni har några råd.

Jag har en blå eurofire 20/Ekosystem 2002 blå pelletsbrännare med dioder. Den sitter i en äldre oljepanna. Det som hände var att jag plötsligt hörde en hög smäll från pannrummet så jag slår från all el innan jag går in dit. En av luckorna på pannan har flugit av, och det är sot mer eller mindre överallt. När allt svalnat och jag börjar undersöka ser jag att det i brännaren ligger förkolnad pellets, dvs inte aska. Alltså har pyrolys inträffat och det känns som att den troligaste orsaken till detta är syrebrist pga trasig fläkt.

Hur kan jag säkerställa att det är just fläkten som är paj? Samma sak händer igen (smäll, sot, kol) om jag drar igång brännaren igen, så ingen engångshändelse.

Om det är fläkten, vilken ersättningsfläkt ska jag beställa? Fungerar ens Ekosystems hemsida? Jag skickade mejl till dem med ungefär samma frågor men har inte fått något svar. Får nu värma huset med elpatronen och det är som alla förstår INTE billigt.

Tacksam för alla tips!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Inlägg av Stegatorparn »

Tror det är en 230 volts fläkt i den brännaren. Du kan känna om fläkthjulet snurrar lätt och inte går trögt.
Ser fläkten ut så här, kan du ansluta den med en sladd till ett vägguttag för provkörning.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
majortom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 dec, 2021 14:30

Re: Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Inlägg av majortom »

Ser ut att vara samma. Går lätt att snurra på den. Ska se om jag listar ut hur jag kopplar loss den
majortom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 dec, 2021 14:30

Re: Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Inlägg av majortom »

Här är lite bilder
https://imgur.com/a/wScnCgt
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Problem med eurofire 20, blå plåtlåda. Fläkten?

Inlägg av rod02 »

Var försiktig när du drar bort sladdarna. Fläktkontakterna sitter väldigt dåligt fast. Håll emot på nått sätt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar