Gäller Värmebarons panna + pellets/vedelda, ev VikingBio

manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Undrar ... :roll: positiv eller negativ?

Värmebaron Star, Joker och Comet

De pannor har tunt tjocklek isolering väggarna.
Vad tror man om man köper 3 skivor dvs. frigolit 30 x 60 x 120 och lägga på väggarna ju håller panna lite längre värme, samt kan få lite smått sparsam pellets.
Eftersom pannrum blir kallare från ute ventilen som föra in, så att panna blir kyla.
Eventuell ”klär” om de vattenledning och exp. kärl har jag.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Min uppgifter som har kört med min värmebaron pellets senaste och att jämför med förut oljebrännare.

Mitt hus: Byggår 1972 träpanel, 1½plan + källare = 160 varm boytan.
Standard isolering + 2 glasfönster.

Olje förbrukning hade jag haft dumplom + oljebrännare -72 (utslitna och otät) September - April (8 mån) ca: 2,6 kbm.
Bytt till ny Värmebaron Star + VikingOil år 2000 + installerat med automatisk Shunter från utom- / inomhus givare då blev minska till ca 1,8 kbm under samma 8 mån, efter bytt panna,. Kan minska förbrukning om jag byter till energi fönster och tillägg takisolering.

Om jag fortsätt med olja idag skulle det kostar mig under sept. - okt. ca 15 300 kr. (1,8 m3 x 8 500 kr/m3)

Med pellets just nu idag kör jag ca 16 kg per dygn, inga snö här just.
(dag/natt : +5/-2 grader, vecka 53.)

Om jag räknar med pellets just idag ungefär (avgör kallras kan tillkomma mer pellets) 5 månader = 150 dygn x 16 kg = 2400 kg. Jag förberedd räknar upp 3 000kg under vinter.

Jag inköpte för 1800 kr/ton x 3 ton innebär ca 5400 kr för runt under 5 vintermånader + vet ej hur mycket pellets förbrukningar före och efter sommar. Bedöma var en pall under vår ochen höst.

Men under sommar kör jag elpatron som tar ca 400-600 Kw per mån.

Den VikingBio har sitt installerat på normalläger + modulerande + 0 minuter startfördröjning just nu.

Det ser stor skiljer ekonomi mellan pellets och olja.
Japp :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag funder och undrar:
Om jag skall byta med en eller två längre turbulator för att sänka rökgastemperatur och då öka verkningsgrad = minska då förbrukning pelletsen???

Har jag tolkat fel? tvärtom?

Som jag har nu med 4 ca ½ meter längd turbulator i min värmebaron STAR, medan jag har 3 reserv som är ca en meter vardera.

Isf hurdan är ztz som har samma min panna?
Jag har 190 C i rökgastemp. och insatsrör på 130. Såbi oxå.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har 240-260 C i rökgastemp. Har beställt nya tubrör som är 75 cm istället för 45 cm som de fyra jag har i just nu. Jag har en temp på närmare 90 C cirka en 1/2 meter ner i skorsten så jag eldar defentivt för kråkerna. Jag återkommer nar jag fått de nya turören.

Manini. Har du provat att stoppa i den nya tubrören som du har och mäta tempen uppe i skorstenen?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nej har inte hunnit denna helg, och just nu vill jag koppla av mig vid dator en tag.
Har tänkt mig om väder är bra imorgon på förmiddag så skall jag först mäta topp skorsten innan byt tuber och kolla vad det bli.
Sedan skall byta två tuber ( alltså blir det två halvor- och 2 hel tuberna) och kollar rökgastemp samt topp skorsten.
Om det ser bra med temperatur så ska det låta några dagar (5 dagar) för att kunna jämföra. Det skall jag återkommer med det resultat.
Det ska bli kul att se vad som händer.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vad nu jag har provat med längd turbulator i min panna.

som före hade jag 4 halvor (45 cm) tuber, som visade rökgastemperarur då 190 grader och 100 grader på 1 meter ner från topp skorsten.

Och jag bytte 2 tuber till hel (75 cm) längd då visade det rökgastemperatur 145 grader och strax 80 grader på 1 meter ner från topp skorsten.

Jag märkte lite skiljer att känna rök att före var lite torrare än nuvaran med 145 grader.

Tyvärr det skiljer inte så mycket med pelletsförbrukning. Såg lika förbrukning. ev aska inte påverkar volym.

Min skorsten är 7,5 meter längd och inne rör är 130 mm runtrör.

Vad är bästa de alternativ som 190 grader eller 145 grader?
Riska det med låg temperatur på skorsten pga sot och fuktig kan bli tjära?

Jag önskar få er resonera till detta.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

är väl bra ?

Inlägg av snillet »

Det sista såg väl utmärkt ut ?

145 grader ut från pannan och 80 grader en meter ner i pipan låter som exemplariska siffror i mina öron...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Manin,
var mäter du rökgastempen efter pannan? Mäter du i de hål som finns i röret lodrätt upp från pannan (där en skruv sitter normalt sett) eller mäter du vid eller efter dragluckan?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Fick min längre turbolatorer idag (75cm istället för 45cm, täcker nu hela tubrörer). Har kört en gång med alla fyra i och sänkte rökgastemperaturen från 235 till 195. Rökgastempen mätt i skruvhålet som finns i rökröret upp från pannan (dvs innan dragluckan). Skall mäta tempen i skorstenen imorgon. Hade tidigare cirka 90 C 60cm ner i skorsten.

Kan konstatera att lågan blev helt klart mycket lungnare nu än med de korta turbolatorerna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: är väl bra ?

Inlägg av manin »

snillet skrev: 145 grader ut från pannan och 80 grader en meter ner i pipan låter som exemplariska siffror i mina öron...
Så var då jag blev :shock: och :oops: fundersam ... så mycket skillnade kan det bli så med tuber.
Däremot undrar jag ... hur mycke verkningsgrad är på 145C - mer eller mindre än 190C???

Hej ztz!
Ja, Min rökgastemperatur sitter innan draglucka.
Du kan se min bild här http://www.freewebs.com/viking_manin/r% ... eratur.htm

Så vitt jag vet bara som har hört talat om att man skall mäta en meter ner och bör vara 70-80 grader. Så jag har inte aning om vilken är riktiga SKA vara. Som din på 60 cm ner. medan andra 80 cm. Säkert på att det är stort skillnad på temperaturen med 100 cm och 60 cm. Om jag ska dra mig till 60 cm då kan det blir 10 eller 20 grader mindre.

Jag ska hitta någon sådan som "orginal fakta" på hur mycket ska det VARA ...cm ner från topp och grader !!! kollar in Äfab och andra så att det inte bör för många olika åsikt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Manini,

att jag mäter ca 60 cm ner i skorsten beror mest på att jag har en stektermometer med en så lång sladd. Har också hört att det skall vara 1 m ner och där skall det var typ 80 C (minst, ibland sägs det 60).

Det intressanta är att du har en temp på 145 C på samma ställe som jag mäter, och där får jag med 4 turbolatorer på 75cm drygt 190 C-. Det jag har mätt med är en stektermometer som mäter mellan 0 och 300 C. Jag har även en termometer inköpt på Clas Ohlson men den får jag inte in i samma hål. Vad jag kan konstatera av den är att den inte har samma temp som rökgastempen (jag har provat att mäta på samma ställe vid dragluckan och dör skiljer det sig på så sätt att den visar mycket mindre).

Vilken som är korrekt (om nu någon är korrekt) vet jag faktistk inte...

Har du provat att mäta med någon annan termometer än den du har där?

För övrig vad gäller din verkningsgrad så sänker du din temp med 45 C. Detta innebär att du höjer din förbräningsverkningsgrad med 3,33 procentenheter (0,74*(190-145)/10). Detta förutsatt att du har en CO2 på 10%.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag använder samma temperatur som det sitter innan draglucka.
Tog bort och satt in öronpropp där hål och jag band snöre och justera så att klocka sitter uppåt och ner med 1 m samt tittade jag mot klocka för att se tills pekvisare har nå stannat.

Nej har inte provat någon annan temperatur. Jag tror att rökgas- och stektemperatur är inte samma, eftersom de är olika konstruktion.
Det vill säga min armklocka har temperatur, den måste sitter på min arm för att stämmer grader annars fel om den ligger på bord. skillnad ca 4-6 grader.

Jo, det bör jag kontroll med CO2 och luftdragning kanske flammens grader.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag hittade och läst att de Värmebaron som STAR, JOKER och COMET kan köra med

Kod: Markera allt

* PELLX 20kW
* ECOTEC modell A3
* IWABO villa S
* JANFIRE Flex
och klar VikingBio
Medan jag hittar inte gäller vedpanna utav värmebaron, men det borde kunna ändå fungerar, men talar med värmebaron.

Finns broshyr om hur monteringanvisning man med pelletslucka för de pelletsbrännare. Annars kostar 2000 kr + moms för lucka utav värmebaron.

Helst bäst att kontakta med värmebaron innan du köpa pelletsbrännare.
Isf här telnr Värmebaron 044-226320.

Jipp.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar