Hur är regler från skorstensfejare?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Min sotare sa att de kommer att kosta ett par tusen att kontrolera skorstenen med 2 års intervaller... Och de va inte sotarna som skulle göra kontrollerna.. Hon tyckte detta va helt åt h-vete...
Låt folk sota själva sa hon... Hon trodde även att de skulle kunna bli tvis med försäkringsbolag vid brand... om man sotar själv vilket åxo hon tyckte va fel...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Fick räkning och rekommera

Inlägg av manin »

Japp, Vår sotningfejare kontrollerade att det finnas ventil i pannrum och är pannrum i ordning så inte finns någon förekommer risk, att skorsten är helt, frågade om den pellets installation var gjord av röris, då innebär att den har provtestat oxå. Och bad mig att sota måste göras vid när det visar + 50 grader i rökgastemp. och se till att rensa i pelletsbrännare så att den hålla "livstid". ( Jag löd).
Då fick jag räkning på 209 kr + besiktiga intyg som ska ha en till mig och en till miljön avdel hos kommunen.

Fast jag har ca 20 säckar i pannrummet fast det är lång ifrån panna, så han sade ingen speciellt om förråd, bara sa "- den var mycket bra med plåtbehållare" * klappa på plåtbehållare med tecken tummen upp* ( Mafa miniförråd) Så jag förstådd att plast, kartong och träskiva är risk.

Och vanliga sotning som sotade hela så det kostade mig 304 kr.

Jipp så var det våra kommunens uppföljde.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar