Brännartid

Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

johansjostrand skrev:Nån som vet hur storr diff det är på den inbygda termostaten i Baxi / eurofire 2004? Jag har tänkt att starta vi 55 - 60 grader och stoppa vid 90 - 95 grader ungefär. Men det kanske den inte tillåter?
Isåfall får det nog bli en ekontroll TK1B. Jag ska nämligen ladda en 500 literstank med laddomat 4030
På Bequem som oxo styrs via PLC så kan man sätta dessa parametrar helt hur man vill, så risken är nog stor att det går på euron oxo :idea:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Man kan koppla två st vanliga termostater så man får justerbar hysteres... Varför köpa en dyr?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Man kan koppla två st vanliga termostater så man får justerbar hysteres... Varför köpa en dyr?
Håller fullständigt med dig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

iofs behöver man nog ett relä med... med minst två poler

Där styrspänningen är någon spänning man har tillgång till vid pannan...

220 / 12 / 24 tex



http://pellets.soft.nu/pellets/hallkrets.jpg

Liten ritning som jag tror fungerar :)
Bild
Senast redigerad av Tobben den sön 18 sep, 2005 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

För alla som tycker att Ecotec econom är för dyrt: Ovannämnda funktioner är inbyggda. Valfritt startemp och hysteres samt inkoppling för extern temp. :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:iofs behöver man nog ett relä med... med minst två poler

Där styrspänningen är någon spänning man har tillgång till vid pannan...

220 / 12 / 24 tex

http://pellets.soft.nu/album01/H_llkrets

Liten ritning som jag tror fungerar :)
Japp, så skall det se ut. Har själv tänkt utföra denna lösning på min acktank men tiden har ej ännu räckt till. Brännaren styrs idag av en termostat med inbyggd hysteres (ej justerbar) som är monterad i acktanken strax under övre vv-slingan. Denna lösning ger idag lite väl korta brännargångtider med många start och stopp, tycker jag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag har stallt min drifttermostat på Max på pannan, sen har jag en separat tempgivare till Pelletsbrännarn.... den startar vid 60 grader o går upp till 90 precis ínnan pannsäkerhetsventilen löser
Skriv svar