Biona erfarenhet ?

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

pannan..

Inlägg av snillet »

Beror la på pannan, när jag körde utan acktank (innan solfångarna) så var det inga problem att pendla mellan 65 och 95 grader i min Jämä. Varmvattnet i duschen blev som kallast ca 45-50 grader (uppmätt i plastburk).

Två termostater. Bionan har ju ingångar för 2 st. Har väl viss andra brännare också har jag för mig...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

30 grader

Inlägg av snillet »

Jag fick bäst drift när brännaren startade vid 65 å gick till 95. Då är min panna på 175 liter vilket ju också inverkar :D Men de flesta kombipannor/oljepannor/pelletspannor ligger väl runt den volymen tror jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Går ecotec a3:an att köra med 2 termostater, alltså den som electrotrade säljer?
Den var ju billig i alla fall, annars blir det o lägga ut 1500 spänn, känns svettigt.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Micke skrev:Bild
Dubbeltermostat
Med maxtermostat, mintermostat samt
överhettningsskydd inbyggd i kapsling
Pris 440 kr
Kolla in här.... http://www.electrotrade.net/energi/3_pe ... 03-012.htm
Vilket underbart forum. Upptäckte det först idag.
Här kommer jag tillbringa mycket tid....

Behöver en termostat för längre gångtider. Hittar dock ingen info om denna termostat på hemsidan.
Vart kopplas den in? Dykröret?
Kan den styra en JanFire Flex A?
Nå´n som använder den och kan ge tips, råd, ev. bilder och synpunkter?

Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hej Etanolist.

Vet inte om du har sett TK1A och TK1B som de har enkelt ställbara till/från temperaturer etc.. Kika gärna http://www.ekontroll.com/

Här finns några ämne du kan läsa om detta. Ange namn TK1A eller TK1B på sök så kommer det fler forum inlagd att läsa.

ekontroll finns med här på pelletsforum, man kan ställa fråga honom om det.

Gärna kika in vad som är skillnad med eller utan TK. http://www.agerods-bioenergi.se/pann_temp.php
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Gerka
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 01 feb, 2005 11:01
Ort: Stora Skedvi, Dalarna

Inlägg av Gerka »

Har kört min Biona sedan dec-04 har funkat kanon. Värmer en villa på 105m2+ källare, förbrukningen är ca 16kg/dygn. Askar ur med 10-14 dgrs intervall. När jag eldat ca 180 kg "kottar"får jag ung 0,5 kg aska. :shock:
Eryl DP, Biona 2000, Mafi mini, skruv 2m
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja ja skulle inte rekomendera biona..
För dyr o verkar va väldigt känslig...
Den behöver mycke drag= mer flygaska i rök gångarna o ofta en extra utgift pga rökgasfläkt..
Den verkar även känslig vilken panna man har..

Om jag jämför bionan med bequemen el janfire så är den klart sämst..
Men de ä klart har man inte provat pelletseldning tidigare så att man kan jämföra så har man inte vetat att den va kass..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jag kör Biona och är nöjd.
Har dock haft en del saker att lösa vid installationen för att få den att gå bra. Har dock haft bra support från MBIO (tillverkaren) och icke minst från detta forum.

Gillar man inte att pula och pilla själv så hade det naturligtvis inte varit lika skoj...

Om det blir bra beror nog mycket på vilken panna man har och hur mycket man själv vill lära sig.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

För mig är det totalt diskvalificerande att Biona har så ojämn kvalitet, att det i vissa fall slår upp flammor i slangen, att den inte färdigutvecklad helt enkelt.

Men visst, om förutsättningen är att man tycker det är *kul* att pilla själv, även när grejerna inte fungerar, dvs om man gillar att vara försökskanin, då är den säkert ypperlig. För mig är allt strul som kräver pillande ett stort minus, och flammor upp i slangen... nej tack.

Sen låter det ju förstås lockande med 'självjusterande', men de andra problemen gör att det ändå inte kan bli något för min del.

Har Biona ens sålts i tusen exemplar än? Har de sålt 500? Någon som precis fått leverans, vad var serienummer? Hmm.. får nog fråga i Biona-forumet..
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

manin skrev:Hej Etanolist.

Vet inte om du har sett TK1A och TK1B som de har enkelt ställbara till/från temperaturer etc.. Kika gärna http://www.ekontroll.com/
Hej manin
Nej, jag har inte sett denna men det verkar ju klart vettigt och precis vad jag söker.
Frågor:
1. Jag har idag en gammal CTC från -62 med oljebrännartermostat. Hur monterar man tempsensorn? Rycker ut befintlig och stoppar in den i dykröret? (Har aldrig haft isär ett sådant så jag vet inte hur det ser ut....)
2. Jag ska skaffa acktank och solfångare men jag undrar när man skulle behöva både topp och bottengivare? Vilken variant jag isåfall kan välja? Om TK1B är att föredra går det då att köra den mot enbart en givare i pannan tills jag skaffat acktank?
3. Hur krånglig är installationen? Verkar ganska enkelt, eller?
4. Ingår allt för 1500:- resp. 1700:- eller ska det köpas till relä och annat jox? (Janfire Flex A från 1998.)
5. Hur stort intervall kan man ställa in dom på?

Tacksam för hjälp.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Etanolist skrev: 1. Jag har idag en gammal CTC från -62 med oljebrännartermostat. Hur monterar man tempsensorn? Rycker ut befintlig och stoppar in den i dykröret? (Har aldrig haft isär ett sådant så jag vet inte hur det ser ut....)
Har du en dragregulator till vedeldning på din panna kan du ta ur "innanmätet" till dragregulatorn och sticka in sensorn där. I nödfall kan man lirka in sensorn mot pannkroppen, innanför isoleringen.
Etanolist skrev:2. Jag ska skaffa acktank och solfångare men jag undrar när man skulle behöva både topp och bottengivare? Vilken variant jag isåfall kan välja? Om TK1B är att föredra går det då att köra den mot enbart en givare i pannan tills jag skaffat acktank?
Du kan ju använda båda givarna, stoppa in dom i samma dykrör.
Etanolist skrev:3. Hur krånglig är installationen? Verkar ganska enkelt, eller?
Det är ganska enkelt. Du måste använda pannans överhettningsskydd, därifrån drar du matningen till termostaten.
Etanolist skrev:4. Ingår allt för 1500:- resp. 1700:- eller ska det köpas till relä och annat jox? (Janfire Flex A från 1998.)
Allt är med, fungerar fint med Janfire...
Etanolist skrev:5. Hur stort intervall kan man ställa in dom på?
Hur stort eller litet du vill, det är bara att välja.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Agerod skrev:
Etanolist skrev:2. Jag ska skaffa acktank och solfångare men jag undrar när man skulle behöva både topp och bottengivare? Vilken variant jag isåfall kan välja? Om TK1B är att föredra går det då att köra den mot enbart en givare i pannan tills jag skaffat acktank?
Du kan ju använda båda givarna, stoppa in dom i samma dykrör.
Jag har inte riktigt förstått varför det skulle det vara bättre att ha två givare istället för en i en acktank? :oops:

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Om du eldar mot en ackumulatortank skall du ju stoppa brännaren när tanken är full, för det har du en givare i botten av tanken. Är det varmt i botten av tanken, är den fulladdad.

Så vill du ju starta brännaren, inte när det är kallt i botten av ackumulatortanken, utan när temperaturen närmar sig det acceptabla i toppen av tanken (för det är väl en bra skiktning i tanken?).

Har du en varmvattenberedare i tanken, skall givaren sitta under vv-beredaren. Då ställer du termostaten så den startar brännaren när den övre givaren är ca 60 grader, så slipper du bli utan varmvatten. Sen stängs brännaren när den nedre givaren indikerar ca 90 grader, då är hela ackumulatortanken fulladdad.

Två givare är helt enkelt en förutsättning för att du skall utnyttja ackumulatorvolymen optimalt.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Magnus skrev:Jag kör Biona och är nöjd.
Har dock haft en del saker att lösa vid installationen för att få den att gå bra. Har dock haft bra support från MBIO (tillverkaren) och icke minst från detta forum.

Gillar man inte att pula och pilla själv så hade det naturligtvis inte varit lika skoj...

Om det blir bra beror nog mycket på vilken panna man har och hur mycket man själv vill lära sig.
Spelar nog ingen roll vad man köper för pelletsutrustning, skall den vara driftsäker och effektiv måste man intressera sig för de variabler man har att jobba med i just sin anläggning. Bionan funkar fint för mig, särskilt efter små justeringar av min kringutrustning, snart 900 drifttimmar utan ett enda driftstopp. Verkningsgraden verkar grym. Dock verkar många ha problem med sina Bionor, om det är kvalite eller något annat vet jag inte. Vore ju intressant att sätta den brännare som André hade på tex. Snillets panna och se hur den gått där. Bionan är dock INTE så förlåtande mot olika utrustningar som Mbio vill ge sken av. Däremot verkar det gå att elda det mesta i pelletsväg i den, kör själv en blandning mellan 8 och 10 mm pellets med mycket trasiga, mjuka pellets och en del låånga (8-10 cm...) stenhårda 10 mm stavar har jag också hittat. Men Bionan går som en klocka.

Det finns ju ingen brännare som man kan garantera fungerar problemfritt i just den anläggning man har.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Skriv svar