pellets brännare

Skriv svar
Bengt
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 jan, 2005 15:54
Ort: Finspång

pellets brännare

Inlägg av Bengt »

Hej skulle vara tacksam på förslag på en bra brännare. pannan jag har är en ctc v 35 fyra år gammal. till den har jag en ack tank på 1400 liter. jag värmer upp 2st hus på sammanlagt 300 hundra kvm.Tanken är förberedd med slinga för solfångare.jag funderar på att installera solfågare också.Är trött att elda med ved. mvh bengt andersson
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Det beror hur mycke effekt du behöver!
Ser man till att det är 2 hus,så tror jag att du behöver en lite större pelletsbrännare än normalt!
Ett förslag:
EcoTec B1 30-50 kW för större fastigheter
Med samma patenterade undermatningsteknologi för maximal förbränning och minimalt underhåll finns även EcoTec B1 för fastigheter med större värmebehov. Pelletsbrännaren B1 ersätter ett värmebehov motsvarande 100-150.000 kwh eller 10-15 m3 olja.

Grundpaket B1
- Pelletsbrännare EcoTec A3 eller B1 som styrs automatiskt av pannans termostat
- Förråd för pellets med frammatningsskruv till pelletsbrännaren

Extrautrustning:
- Extra långa matarskruvar
- Asksug EcoTec MiniVac
- Draglucka beroende på skorstensdrag

Tekniska fakta EcoTec B1
Värmeeffekt 30-50 kW
Förbränningsverkningsgrad Ca 90 %
Vikt 50 kg
Anslutningsspänning 230 VAC
Askmängd av träpellets ca 0,5 %
Längd från pannan 360 mm
Bredd utanför pannan 430 mm
Höjd utanför pannan 420 mm
Minsta pannöppning:
Bredd 250 mm
Höjd 250 mm
Fri höjd ovanför brännkopp 300 mm
Max effektbehov brännare 300 W
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Janfire flex har tre effektsteg (9, 12 och 18 kW) och varje steg trimmas för optimal förbränning i just din panna.
De flesta "normala" villor har ett effektbehov på cirka 7 kW. Janfire har effektsteg: 9, 12 och 18 kW vilket gör att även stora hus med en oljeförbrukning på 8-10 kubikmeter olja per år kan värmas med samma enkla teknik. Brännaren kan även "trimmas" till att ge max 23 kW.
Janfire pelletsbrännare är marknadens kanske mest beprövade pelletsbrännare. Pelletsteknik som verkligen fungerar. Janfire är en okomplicerad konstruktion, en enkel teknik som leder till hög driftsäkerhet och enkel service. Janfire har eltändning och sköter sig alltså helt automatiskt. Efter exempelvis ett elavbrott gör brännaren själv uppstart. Det finns dessutom ett manuellt läge som gör det enkelt att tända brännaren manuellt (med tändvätska) vid eventuellt haveri av eltändningen.

Du har 3 års garanti på en Janfire pelletsbrännare. Priset, installerat och klart är
ca 23 500 kr för en brännare med standardskruv (2,3 m) och under förutsättning att termostat finns på pannan som brännaren kan kopplas till.


Värmer själv upp 240Kvm med den och kör ej fulla effekt :oops:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du ska nog klara dej med en vanlig villa brännare på 20-25kw..
Hur länge räcker acktanken??? 50 graders temp skillnad på tanken är ca 80 kw lagrad energi... Så de ska en vanlig brännare klara att värma på ca 3,5-4 tim...
Jag skulle tipsa om ecotec a3 el thermias bequem dom ä båda på 15-25 kw
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Stor brännare

Inlägg av energibiten »

VIKING B30 är en brännare på 30 kw, baserad på B16, Kraftigare fläkt och större eldyta gör effekten. I övrigt fungerar den precis som B16, mkt bra med andra ord. Priset är det bästa 16900:- inkl skruv och monteringsplåt samt moms.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

att tänka på är att dom brännare som har ett fallshakt (t.ex Viking bio) och ej intern doser skruv har ej möjlighet att använda sig av SK. flexskruvar som användes när förrådet är längre bort/bulkförråd.
exempel på dessa är janfire, bequem mm
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

att tänka på är att dom brännare som har ett fallshakt (t.ex Viking bio) och ej intern doser skruv har ej möjlighet att använda sig av SK. flexskruvar som användes när förrådet är längre bort/bulkförråd.
exempel på dessa är janfire, bequem mm
Det går väl att avhjälpa med en doserare typ Degerman, kostar 1800:- kr tror jag.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jupp går fint, har dock ingen erfarnhet av doserare.
Går ju även att ha ett vecko dags förråd brevid som matas med an ytterligare skruv, lite större risk att få finfraktioner.
Varför krångla till det om man inte behöver
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Patrik skrev:Hej

att tänka på är att dom brännare som har ett fallshakt (t.ex Viking bio) och ej intern doser skruv har ej möjlighet att använda sig av SK. flexskruvar som användes när förrådet är längre bort/bulkförråd.
exempel på dessa är janfire, bequem mm
Varför inte :?:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Frammatningen till brännaren lär väl bli lidande.

De flesta brännare fungerar ju bäst med en jämn frammatning. :lol: Något som undermatade samt Janfire har genom internskruv i brännaren, (Även Bionan har väl det?)
Janfire Flex-A i en CTC Total
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

snillet skrev:
Patrik skrev:Hej

att tänka på är att dom brännare som har ett fallshakt (t.ex Viking bio) och ej intern doser skruv har ej möjlighet att använda sig av SK. flexskruvar som användes när förrådet är längre bort/bulkförråd.
exempel på dessa är janfire, bequem mm
Varför inte :?:
Så jag har fått det förklarat så måste dessa brännare ha jämn dosering av pellets. med en flexskruv så kan gången på fjädern lite ryckig vilket medför lite ojämn tillmatning (för stor mängd åt gången) och pelletsen kan nästa stutsa in i pannan.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Lothis, bionan har inte doserskruv...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Jämn matning och driftsäkerhet samt lättskötthet sätter jag högt.När det gäller jämn matning kan ingen skruv uppnå samma jämnhet som en doserare.Den är till för övermatade brännare,som kräver oftare rengöring än undermatade.Men det finns några övermatade som har en otrolig driftsäkerhet,värt en del det också.En bra kompromiss tycker jag är Thermias brännare,som jag personligen tror är robustare än Ecotec.Den stora nackdelen med undermatning är att det är en massa rörliga delar.Vad ni än säger,så minskar detta driftsäkerheten i det långa loppet.
Skriv svar