Motorshunt

Skriv svar
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Motorshunt

Inlägg av peje »

Har en gammal Norrahammar Parca med en Ecotec brännare, pannan har ingen motorshunt och nu funderar jag på om det inte kan vara ekonomi att installera det.
Har hittat Thermomatic CBJ, någon som har erfarenhet av den eller någon annan bättre/billigare?

/p
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Råd&rön har gjort lite tester, se:
http://www.radron.se/templates/test____2690.asp
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har en termomatic cbj o ja är hel nöjd med den... :)
Rinkabyrör tar 1985:- för den...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

bra

Inlägg av snillet »

Har också termomatic, med rsc klocktermostat.

Funkar kanon. LÄTT att installerar !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör oxå med termomatic cbj rs.Funkar kannon. Måste dock tipsa om automix den har dygnsprogram. "Dvs natt sänkning" som inte rs har.
Kostar lite mer. ca 200kr
http://www.acaso.se/svensk/automix20.htm


Finns att köpa på http://www.vvs-butiken.nu/evr.htm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

hallå

Inlägg av snillet »

Jo, RSC har det, den som jag har alltså.

RS-utan klocka.
RSC-med klocka.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Okej jag tänkte mest på rc för den ligger ju i samma prisklass som automixen.

Men rsc kostar väl ca 3600kr?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

plus

Inlägg av snillet »

Hos rinkaby får du förvisso köpa TILL rsc:n men då blir totalpriset 2765.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Dygnsur

Inlägg av peje »

tack för era svar, ska nog ta och beställa en cbj,
men den har ju inget veckour utan det köps till för ca 800 kr,
hörde med en återförsäljare som påstod att de 800 inte återbetalade sig men att 2000 sek för cbj'n var det snabb payback time,
kan det vara så?

/p
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om ett veckour som ger nattsänkning eller dagsänkning lönar sig beror nog till stor del på hur ditt hus och värmesystem ser ut.

Har man som jag ett värmetrögt golvvärmesystem och väl isolerat nytt hus så kan man glömma det här med natt- och/eller dagsänkning av temperaturen. Systemet är för trögt för att hinna med.

Men en automatisk shunt ger besparingar, shunten ger den temp på tilloppet som det finns behov av. Har man dessutom en acktank där temperaturen ändras upp och ned så är definitivt en shuntautomatik ett måste om man vill ha jämn temp på sitt "uppvärmningsvatten".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror inte man sparar nå med nattsänkning... (av tester jag läst)
Det effektivaste är att ha så jämn inne tempratur som möjligt...
Lika så spar man heller inga 20-30% med motorstyrd shunt som de står i reklamen....
Grannen som har ett likadant hus som jag kör manuellt men de ä då marginelt man sparar...
Men om man kör mot acktank ä de ett måste...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Hur mycket man sparar med en motorshunt beror nog på hur ofta man manuellt grejar med shunten. Risken med manuell shunt är att man när man är frusen skruvar upp och då skickar ut onödigt varmt vatten i systemet. Det blir stora växlingar i rumstemperaturen och det leder till dålig komfort.

Jag har själv en CBJ sedan några månader tillbaka och det sparar energi, hur mycket skall jag återkomma till nån gång. Hittills har jag bara tre månader att jämföra med och besparingen har varit mellan 10 och 20 %, mätt som kg pellets per graddag.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

användning

Inlägg av snillet »

Om man sparar något beror ju som sagt på systemet, men även HUR man använder klockan.

För oss skaffades den som en fiffig bekvämlighet vid bortresor som är längre än 2 dagar så sänker vi tempen till 16 grader och sen får den vara så tills ett klockslag några timmar innan vi kommer hem igen.

Så e de varmt när man stiger in i farstun :D.

Sen sänker jag på dagtid, på natten vill man itne sänka....sovrummet är begränsat till ca 18.5-19 grader jämt med radiatortermostat. Att sänka dagtid e inte heller så osmart då man får större utbyte av extravärme som solen genom fönstren etc om grundtempen på termostaten är lägre.

Shuntautomatiken är ju inte on/off 8), så att säga. Så den stänger inte värmen för än den klättrat ett snäpp högre än nödvändigt vid extravärme. Detta gör en jisses skillnad fram i slutet på februari, gjorde förra året iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar