Samlas det löst spån i skruven?

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

klämmer sönder...

Inlägg av snillet »

Du klämmer nog sönder ett flexrör förr eller senare, finns ju t.o.m. de som har kört sönder flexstålspiralen i flexskruvarna..... mycke belastning stundtals !

Men en inre PE slang av samma modell som den yttre är nog en lösning.

Fast nu hittade ju stefan inget löst spån i skruven :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Flexrör

Inlägg av tr5 »

När flexrör blir gamla blir de väldigt spröda och splittras lätt. Jag har dragit om en del el som installerades 1964. Det var inte så svårt att få ner de gamla flexrören i sopsäckarna. Det blev som en liten hög i botten av säcken :wink:
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Roli skrev:
Agerod skrev:
Eller kan det vara så att det är ett problem som det inte pratas högt om eftersom pelletsbranschen saknar bra alternativ till spiralskruvar utan axel???
Vaddå saknar alternativ?? Det finns ju spiralskruvar med axel! De fungerar alldeles utmärkt.

/Lars
Nu var det böjbara spiralskruvar UTAN axel som jag menade.
Spiralskruvar utan axel används där man vill kunna böja sin skruv. Dvs dra den en längre sträcka mellan externförråd och panna där en rak icke böjbarskruv inte går att använda.

Skall man ha en kort och rak skruv så har väl alla en axel eller.......

Eller används det spiral skruvar UTAN axel även där?

Alla skruvar har ju en spiral. Men det är spiral utan axel som verkar ge problem eller......
Pellx raka skruv från veckoförrådet är axellös och dessutom med mycket mindre skruvdiameter än höljet. Antagligen är denna konstruktion mycket billigare att tillverka, man jag tycker inte den är en höjdare direkt.
Se bilder på: http://www.freewebs.com/jsredna62/skruvveckofrrd.htm

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

oj...

Inlägg av snillet »

De va väldans vilken skillnad de va på ytterdiametern på skruven å innerdiametern på röret.... Att de funkar :shock: 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Laryea
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 sep, 2004 14:08
Ort: Ludvika

Inlägg av Laryea »

ja inte konstigt att det blir en sådan mängd spån. Det lär ju inte följa med särskillt mycket spån till förbränning vid sådan skillnad på diameter. :shock:
EP-Brännare i Combifire panna
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Skruven som Värmebaronen skickar med Viking Bio har samma konstruktion som den på AndersJs bilder. Jag har använt den i ett och ett halvt år utan att märka av några problem. En enkel och/eller billig konstruktion som fungerar är bättre än en komplicerad och/eller dyr konstruktion som också fungerar!

Visst kan det samlas en del finfraktioner i skruven som inte dras med till brännaren men rimligtvis bara en viss mängd, sedan borde även finfraktionerna dras med av transporterad pellets upp till brännaren. Däremot bör man tömma bottenkonen i förrådet (och därmed även nedersta delen av skruven) med dammsugaren en gång om året för att det inte ska bli bryggbildning som stoppar transporten.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

enkel...

Inlägg av snillet »

frågan var väl inte om konstruktionen var krånglig eller enkel utan varför det är sådan skillnad på ytterdiametern på spiralen och innediametern på röret !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

AndersJ skrev:Pellx raka skruv från veckoförrådet är axellös och dessutom med mycket mindre skruvdiameter än höljet. Antagligen är denna konstruktion mycket billigare att tillverka, man jag tycker inte den är en höjdare direkt.
Se bilder på: http://www.freewebs.com/jsredna62/skruvveckofrrd.htm
AndersJ
Det är inte konstigt att det blir problem med pelletstransporten med den utformningen på skruven.

Kan tänka mig att den skruven också är känslig för hur brant vinkel den monteras med. Ju flakare vinkel desto lättare pelletstransport.

Större diameter och breddare material i själva spiralen borde det väl vara på denna skruvlösning för att få en bättre funktion. Ta åt er tillverkare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Pelletsskruvar och spån

Inlägg av energibiten »

Anledningen till att man har en liten spiral i en skruv är att pelletsen malssönder mellan skruv och rör om det är för tajt, dom skruvar som har kärna hela vägen har mycket litet spel mellan rör och skruv då kommer inte pelletsen i mellan spiral och rör. Vad det gäller skruvar utan kärna så har det lite med lutningen att göra hur mycket spån som följer med, ju brantare desto mindre som följer med. Om man tycker att doseringen blir för ojämn i en skruv utan kärna så kan man sätta en kärna i skruven så att den går förbi intaget ca 10 cm, då får man mindre i varje varv på skruven och en jämnare matning specielt viktigt på korta skruvar. Om man sätter dit en kärna och inte har haft det förut glöm inte att justera om matningstiden för skruven. Ta många korta cykler då falnar inte elden vid varje nedfall, gäller i första hand fallrörsbrännare. Jag har eldat 2a sorterings pellets med mer än 10 % spån och inte haft några problem det som hände vara att det vart mer aska i pannan.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Intressant om skruvmatning och smulor. ”skruvkonferens” :D

Min skruvmatning surrar sekvens och är styrd från brännare.
Lite fundersam har jag som jag tittade på hur mycket piller det tar varje gång det faller.
Var 10 sekunder i sekvens har jag, då visade det sina faller piller i olika mått (ojämn det vill säga)

Exempel: 15 piller, 20 piller, 8 piller, 11, piller 17 piller, 4 piller, 20 piller.1 piller.

Fast den skruvmatning ligger luta sig rätt. Den surrar inte ett varv utan 3/4 varv var 10 sek. Då tror jag har lite roller för ojämn. Om man skulle köra ett varv då hade man lite jämnare eller hur?

Det bekymmer mig inte, här brinner ändå så bra iaf. Det är teknik jag undrar.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

En skruv som lutar kan aldrig mata helt jämmt. Det ligger inbygt i skruvens geometri/mekanik. Lär finnas beräkningsformler för detta. Alltså en skruv som lutar matar stötvis.
Har ni inte sett en skördetröska som tömmer sitt lager till en vagn. Ingen jämn ström av säd där, utan det ser mer ut som man pumpar ut säden.
Skriv svar