Samlas det löst spån i skruven?

Stefan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 00:32
Ort: Utanför Eslöv i Skåne

Samlas det löst spån i skruven?

Inlägg av Stefan »

Ska man tömma skruven till pelletsbrännaren nån gång?
Jag har kört min i snart 3 år utan att rensa, eller samlas det inte löst spån i skruven? :? :?:
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Hej Stefan,

Jag har kört min skruv sedan 1997 utan att rensa den så jag kan inte tänka mig att det skall vara några problem.

MVH
/Canman
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Har du en axellös skruv, ser ut som en lång fjäder, måste den tömmas på spån före varje eldningssäsong. Denna typ av skruvar har svårt att flytta på spån. Detta gör i sin tur att om du inte rensar skruven får du till slut inte fram rätt mängd pellets pga at skruven mest innehåller spån. Detta ger svårförklarliga driftstopp innan man lärt sig vad de beror på.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stefan:

Vilken brännare är det som du har/frågar på?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 00:32
Ort: Utanför Eslöv i Skåne

Inlägg av Stefan »

Roli skrev:Stefan:

Vilken brännare är det som du har/frågar på?
Jag har pellx 20Kw brännare.
Skruven är axellös dvs. :lol: bara en spiral.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Stefan skrev:
Roli skrev:Stefan:

Vilken brännare är det som du har/frågar på?
Jag har pellx 20Kw brännare.
Skruven är axellös dvs. :lol: bara en spiral.
Där har du nog orsaken till alla dina tjuvstopp som du tidigare skrivit om.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har ingen erfarenhet av axellösa skruvar (spiral) alla mina skruvar (3 st) har axel.

Men det ligger nog en del i det AndersJ skriver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stefan
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 00:32
Ort: Utanför Eslöv i Skåne

Inlägg av Stefan »

AndersJ skrev:
Stefan skrev:
Roli skrev:Stefan:

Vilken brännare är det som du har/frågar på?
Jag har pellx 20Kw brännare.
Skruven är axellös dvs. :lol: bara en spiral.
Där har du nog orsaken till alla dina tjuvstopp som du tidigare skrivit om.
Jag har provat att mäta upp hur mycket pellets det kommer till startdosen och det ligger på 3,5 dl jämt hela tiden.
Jag ska tömma skruven nu till helgen så får jag se hur mycket spån som finns.
Pellx 20Kw brännare årsmodell 2002
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om man skall rensa sin pelletsmatarskruv 1 gång per år för att säkerställa att det inte samlas spån som stör driften i den.

Då kanske mitt luftmatningssystem inte är så dumt iallafall, trots att jag måste toma/rensa dammsugarfiltret just nu 1-2 ggr per 14 dagar. Senaste pelletsleveransen måste ha varit s.k omblåst pellets pga av damminnehållet.

Det här med att axellösa skruvar (spiraler) måste rensas från spån, gäller det alla fabrikat eller bara den som följer med Pellx brännaren?

Kan vara en intressant fråga för de som funderar på böjlig flexskruv med spiral.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Jag tror det gäller alla axellösa skruvar. Om man tittar in i en axellös skruv från gaveln i den icke drivna änden så ser man att den har ett ihåligt centrum och det är där det mer finfördelade materialet samlas. Den verkliga materialtransporten sker bara utmed väggarna där skruvgängan ligger an. Jag har också fått för mig att dessa skruvar till en viss del själva mal sönder pelletsen pga att man får en hastighetsskillnad (friktion) mellan materialet i centrum och det som transporteras utmed väggarna. Har även fått för mig att alla fallrörsbrännare är extra känsliga för finfördelat material. Fläkten blåser helt enkelt bort det innan det har brunnit upp = svårförklarliga driftstopp.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

AndersJ: Det är väl de som händer med min biona att de blåser in innan de ä förbränt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Kör 3dje året me min ecotec och medföljande matarskruv på 1.5 meter, har inte tömt den på spån ännu, och den går forfarande. Nån annan me samma erfarenhet? ska man behöva rensa på spån, har då aldrig hört det.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

EcoTec är ju iallafall en brännare som inte är känslig för spån och fint material eftersom den har undermatning.

Hade själv aldrig hört något om att spiralskruvar utan axel måste rensas för att fungera bra. Eller det kanske bara gäller när de matar övermatade brännare?!?

Eller kan det vara så att det är ett problem som det inte pratas högt om eftersom pelletsbranschen saknar bra alternativ till spiralskruvar utan axel???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag upplever att min centrumlösa skruv gärna matar spån med...

Men jag har ju bara kört den i snart 3månader...

iofs lär nog hjälpmotor i rumpan göra att den inte går av så lätt..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Eller kan det vara så att det är ett problem som det inte pratas högt om eftersom pelletsbranschen saknar bra alternativ till spiralskruvar utan axel???
Vaddå saknar alternativ?? Det finns ju spiralskruvar med axel! De fungerar alldeles utmärkt.

/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar