Handla nytt?

Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Handla nytt?

Inlägg av Canman »

Hej alla Pelletsvänner.

Jag är ny här i forumet men tänkte passa på och höra om ni har några bra förslag på vad man ska handla in för ny pelletspanna etc.

Jag har kört pellets sedan 1997, har en Janfire Flex (altså inte en Flex-A utan en tidigare modell) som bränner in i en CJC 256B 3-kombi panna från vadå...tidigt 70 tal kanske.
På sommaren kör vi med en extern varmvattenberedare.
Mitt pelletsförråd tar ca 4 ton bulkpellets.

Kvadratmetrarna som skall värmas i huset är ca 220-230 kvadrat.

Tyvärr så gav mitt pelletsförråd med sig ca 10cm sista fyllningen så jag måste bygga om det när jag gjort av med de nyfyllda 3 tonnen. Som tur var så höll skiten ihop så jag slapp handskotta ut allt utan kan köra på tills det är tomt.

Jag är inne på att byta ut pannan nu när jag ändå måste böka i pannrummet till sommaren, jag tror jag vill ha en pellets/el panna så kom med förslag på bra pannor.
Jag vill helst ha en med inbyggd brännare.

MVH
/Canman
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Österrikarna är enligt min mening riktigt vassa på det här med pelletspannor. Kompisen köpte en panna nyligen som suger till sig pelletsen med vacuum, självjusterande förbränning med lambdasond, självsotande både förbränningsrum och turbulatorer. Askan samlas i en jättelåda som behöver tömmas 2 ggr/säsong. Den som säger att sverige ligger främst på detta område bör nog ta sig en funderare.

http://www.nordic-bioenergy.se/panna.htm
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Inlägg av Tompa »

För all del utlänska pelletspannor,några nackdelar, dyra reservdelar, ingen el reserv, inget varmvatten, dyra installationer.

http://www.viessmann.se/web/sweden/se_p ... 00_swedish
http://www.pellx.com/pdf/Go.PMX%202s.PDF
http://www.passat.dk/

Varför inte en av dom bästa pannorna, som säljs av ett stort seriöst företag och som verligen fungerar 2 ton pellets mellan rengöringarna, inbyggd shuntautomatik,Thermia Online för bevakning via internet,drift störning på mobiltelefon,du kommer inte att bli missnöjd, det är inte jag, rekomenderar den till alla.
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id287.pdf
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fränt AndersJ..
Vad tycker din kompis om biotech pannan??
Du kan väl värva honom till forumet... :)

Canman.. Jag läste att de kommer att testas flera automatiskapellets pannor i vinter/vår...
De ska visst vara på väg 10-12 olika fabrikat till svenska marknaden..
Pellx PMX pannan är i stort sett en kopia av biotech pannan som AndersJ kompis har... Jag ringde en återförsäljare till Pellx men dom hade ännu inte fått någon information ang. pris mm... Men hoppas den blir billigare än bitech den ligger på ca 100 000:-
Kolla här så länge.. :wink: http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... yheter.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Tack för svaren.

Skickade iväg en intresseanmälan på Thermia pannan, den verkar OK.
Men jag letar fortfarande fler alternativ.

MVH
/Canman
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

André skrev:Fränt AndersJ..
Vad tycker din kompis om biotech pannan??
Du kan väl värva honom till forumet... :)

Canman.. Jag läste att de kommer att testas flera automatiskapellets pannor i vinter/vår...
De ska visst vara på väg 10-12 olika fabrikat till svenska marknaden..
Pellx PMX pannan är i stort sett en kopia av biotech pannan som AndersJ kompis har... Jag ringde en återförsäljare till Pellx men dom hade ännu inte fått någon information ang. pris mm... Men hoppas den blir billigare än bitech den ligger på ca 100 000:-
Kolla här så länge.. :wink: http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... yheter.htm
Kompisen är helnöjd. Han har visat intresse för forumet. Jag ska försöka värva honom.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

AndersJ:

Den pannan som din kompis har, hur suger den till sig pelletsen? Är det en dammsugare i ena änden eller går luften tillbaka till externförrådet igen? Dvs luften går runt runt, och ev. damm blåses inte ut som med en dammsugare.

Har själv ett luftmatningssystem med dammsugare och dess största problem är att filtret i dammsugaren tätnar av pelletsdammet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Jag har för mig att han har sagt att den sugande utrustningen är inbyggd i pannan.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli: I broschyren som jag har står de iof. inget om det men på bilderna går de två rör mellan panna o förådet... Så ja kan tänka mej att luften går runt runt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det skull vara intressant om man kunde komma över någon form av sprängskiss/beskrivning hur ett sådant system fungerar.

Jag är ute efter lite tips om de nya luftmatningssystemen eftersom jag skall försöka förbättra mitt eget luftmatningssystem så att det blir mer "underhållsfattigt". Nuvarande dammfilter i min dammsugare kräver täta rengörningsintervaller plus att det blir ett fint lager damm på allt i pannrummet. Om man kan förbättra systemet med att luften går runt runt utan att blåsas ut ur "systemet" så borde det inte bli så dammigt.

Erfarenheter från de nya luftmatningssystemen efterlyses.

Har varit och surfat på tyska och österrikiska sidor och hittat en del om luftmatning men inga beskrivningar på hur de är uppbyggda, bara bilder som beskriver att luften går runt runt. Någon som har någon bra länk till beskrivning???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Jag fick idag ett pris på BIOTECH pannan.

Bara panndelen kostar mellan 89000-115000:- jag kan säga att jag tycker att detta var alldeles för dyrt
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

är det...

Inlägg av snillet »

Har FÖR mig att en Biotech installation kostar ca 150-175000 och då ingår det en renovering av PANNRUMMET. Men det läste jag i en artikel... inte helt tillförlitligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Installationen skulle kosta från 130000:- och uppåt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Canman skrev:Installationen skulle kosta från 130000:- och uppåt.
Det är ju nästan VP-ocker pris..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

jo..

Inlägg av snillet »

BILLIGT är det ju inte nej.

Jag tycker själv att de e lite kul att biotech verkar sälja på "exklusivitet" för i den artikeln jag läste om Biotec där de beskrev pannorna med askkompaktering m.m. att en fullinstallation inbegrep en renovering av pannrummets ytskikt m.m. m.m.....

Men.... om man nu bara vill ha en panna installerad :D , underliga tanke :roll: , vad kostar det DÅ. Hamnar man på ca 100000 då ? OM pannan kostar 89000 ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar