Handla nytt?

leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag ber om ursäkt för mitt språk men inte min åsikt, det är ju "svinpriser" det här!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

helt riktigt

Inlägg av snillet »

Helt riktigt.

En mercedes 600 V12 är också svindyr. Jag tänker inte köpa en men det finns de som gör det :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Ja det var inte billigt så jag har helt kastat ut BIOTECH ur tankarna.
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Visst fungerar den pannan säkert kanonbra och länge och är nästan underhållsfri...... men man får en j-a massa pellets för de 60 -70 000:- extra man får lägga ut jfrt med en fullgod "volvo" - anläggning. :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pellex pmx pannorna ser rätt ok ut...
Har inte fått något pris på den än...Någon som vet??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompa
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 23:53

Inlägg av Tompa »

Det här är samma pelletspanna som Viessmann,Pellex PMX,och någon till i Sverige också, tillverkad av Windhager Österrike.
http://www.windhager.org/de-at/kesselbau.html
http://www.viessmann.se/web/sweden/se_p ... g-300.pdf/

Den här var ganska snygg!
http://www.liebilnc.ch/deutsch/Biblioth ... essel.html
En länk till Windhager Pelletslager vacumsytem
http://www.windhager.org/de-at/lagerraum.html
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Hej Canman
Jag håller på att bygga ett bulkförråd (8 kbm) och blev nyfiken på det du skrev i ditt inlägg:
Tyvärr så gav mitt pelletsförråd med sig ca 10cm sista fyllningen så jag måste bygga om det när jag gjort av med de nyfyllda 3 tonnen. Som tur var så höll skiten ihop så jag slapp handskotta ut allt utan kan köra på tills det är tomt.

Vad var det som hände? Hur har du byggt ditt förråd? Hur stor diameter har du på avluftningen och hur har du ordnat med dammfilter? Har du något tips att lämna ang. detta?

Mvh / Rolf
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag fått prisuppgift på pellex pannorna Pmx 150K ca 79000:-
Pmx 210K ca 86000:- + acktank o motering mm
Den va ju nästan lika dyr som biotech.. :cry:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hittade denna panna
http://www.kuenzel.de/German/Acrobat/Ve ... r_2004.pdf
Pris i tyskland 62500:- för den mindre och 64500:- den störe
http://www.kuenzel.de/German/Acrobat/PR ... 7_2004.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Canman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 22:30
Ort: Sundsvall

Inlägg av Canman »

Jag har nu fått ett pris på en ny Janfire panna och extern Janfire Flex-a brännare.
Jag vill ju iof helst ha en panna med inbyggd brännare men jag har nu börjat luta mot extern brännare och ny panna pga priset.

Har fått ett pris på strax under 35000:- med inbyte av min gamla brännare.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Tror nog du kommer bli jättenöjd med dom grejerna :wink: känner flera som har samma panna och brännare =Helnöjda. För det va väl kombifire som du syftade på med janfirepannan :roll:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Canman skrev:Jag har nu fått ett pris på en ny Janfire panna och extern Janfire Flex-a brännare.
Jag vill ju iof helst ha en panna med inbyggd brännare men jag har nu börjat luta mot extern brännare och ny panna pga priset.

Har fått ett pris på strax under 35000:- med inbyte av min gamla brännare.
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det för Janfire panna? På deras hemsida hittar jag bara pannor från 40kW.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
LarsL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 27 jan, 2005 16:27
Ort: Norrland

Inlägg av LarsL »

Hej på Er!

Mitt första försök till inlägg kommer här.

Jag köpte en Thermia Biomatic+ 15 för tre år sedan och är väldigt nöjd med den. Den värmer upp ca 200m2 hus och varmvatten till två vuxna och en kille på 8 år. Pelletsåtgången är ca fyra ton per år. Min pelletssäljare tycker att det är lite och tror att jag köper av någon annan ibland också, men det går faktiskt inte mer pellets än så. Jag kollade fakturan och där står att jag gav 52 000:- inkl moms för pannan med Bequem-brännaren, bortag av gamla pannan och installation av nya.

Har ett pelletsförråd på ca 6 m3 under garaget och ett "veckoförråd" vid pannan. Köper storsäck som töms ner i förrådet under garaget, fyller sedan veckoförrådet manuellt från stora. Ska fixa skruvmatning från stora men det blir bara aldrig av, är väl lat kanske.
LarsL
Biomatic+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

LarsL skrev:Hej på Er!

Mitt första försök till inlägg kommer här.

Jag köpte en Thermia Biomatic+ 15 för tre år sedan och är väldigt nöjd med den. Den värmer upp ca 200m2 hus och varmvatten till två vuxna och en kille på 8 år. Pelletsåtgången är ca fyra ton per år. Min pelletssäljare tycker att det är lite och tror att jag köper av någon annan ibland också, men det går faktiskt inte mer pellets än så. Jag kollade fakturan och där står att jag gav 52 000:- inkl moms för pannan med Bequem-brännaren, bortag av gamla pannan och installation av nya.

Har ett pelletsförråd på ca 6 m3 under garaget och ett "veckoförråd" vid pannan. Köper storsäck som töms ner i förrådet under garaget, fyller sedan veckoförrådet manuellt från stora. Ska fixa skruvmatning från stora men det blir bara aldrig av, är väl lat kanske.
Låter som ett Bra pris tycker jag.. skulle jag slå till på iallafall (svårt o få folk att ge offerter tycker jag!).. Lat o lat.. om du fyller det lilla förådet manuellt så skulle jag inte kalla dig lat :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar