SwePell - Den smarta pelletsbrännaren, eller?

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

SwePell - Den smarta pelletsbrännaren, eller?

Inlägg av TidlundNKPG »

http://www.swebo.com/pdf/Produktblad%20SwePell.pdf

Verkar vara en ny produkt på marknaden. Efter vad jag förstår av produktbladet verkar den inte behöva någon injustering förutom val av effekt. Nån slags temperaturstyrning a la Biona kanske? Någon som vet mer?

De har iaf ett erbjudande nu med brännaren för 15 250:- inklusive matarskruv.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hmm snarlik Janfire :roll: :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Bara till färgen ;)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan bara instämma med dej Micke...
Den ser ju ut att va en kopia av Janfire...
Har dom inte patent på den?? :D
Därför att en kompis svetsat ihop två kopior av janfire till sina små bröder... Hade min gammla som mal... 8)
Dom har kört nästan i ett år nu går bara bra än...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ubingo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 jan, 2005 02:45
Ort: Boden, Norrbotten

Inlägg av Ubingo »

Hej alla Swepell undrare!

Jag håller med Kutterspan att det är absolut ingen Janfire kopia, detta p.g.a. att det är Torsbyugnen som tillverkar denna brännare åt Swebo Flis & Energi (Björn Jansson även kallad "flisaraben") i Boden. Det enda som skiljer denna brännare åt är färgen på kåpan (TB mini=röd och Swepell=blå).

Den har 7st fasta effektlägen via extern manöverpanel enligt följande:

Läge = kW ( med 8mm pellets)
1 = 4
2 = 6
3 = 9
4 = 12
5 = 15
6 = 19
7 = 24,5

Grundinställningen på spjälläget är enligt rekommendation följande:
Effektläge 1 = Spjälläge 1
Effektläge 2 = Spjälläge 2 osv...

Ganska enkel konstruktion (spjälläget) som går att kompensera (inom rimliga gränser) för att få rätt förbränningstemperatur/drag beroende på självdraget i pannan.
På så sätt kan man få en grundläge som kan anpassas just till din panna.

Den här sk. optiska fallrörskontrollen heter egentligen fallschaktsfotocell och är levande övervakad, vilket innebär att fotocellens funktion kontrolleras kontinuerligt under drift och den har 2 olika funktioner enligt följande:

Funktion 1
Kontrollerar att inte pellets har börjat bygga sig uppåt i fallschaktet som annars kunnat bli bränslefylld till pelletsskruven vilket skulle ge en möjlighet för bakbrand.
Pellets i fallschaktet kan vara orsakat av att brännaren slocknar på sparlåga, för mycket pelletstillförsel, havererande fläkt.

Funktion 2
Kontrollerar att drag finns i pannan genom att glasen hålls rena.
Vid minsta tendens till dåligt drag kommer glasen att sota igen och brännaren stannar vilket hindrar en eventuell möjlighet till bakbrand.
Dåligt drag kan vara orsakat av ej sotad panna, felinställt spjäll.

Skyddsglasen till fallschaktsfotocellen är det inga större problem att hålla rena från damm så länge man kommer ihåg att torka av glasen (tidsåtgång ca. 10sek.) vid varje uraskning.

Varför vet jag då detta?
Jag har installerat Swepellbrännaren åt min granne.
Denna modell valdes p.g.a. att den går att beställa med brännkoppshöjden 125mm. Han hade en otroligt liten lucköppningshöjd i sin panna, vilket medförde ett undvikande av problemet med att börja skära upp ett hål i vattenmanteln för att rymma brännaren i pannan.
De flesta pelletsbrännare (10-25kW) till en normalvilla kräver en pannlucksöppning på 160-170mm.

Lägger in en länk till Torsbyugnen p.g.a. att där finns mer info om denna brännare.
http://www.torsbyugnen.se

Om det är några frågor kring denna produkt så ska jag försöka svara på dom vid tillfälle.
Janfire flex-a, Etna K30
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kutterspan skrev: "All vrig inställning som fl äkthastighet, skruvmatning med mera sker med automatik.." tror jag de egentligen menar "Detta är en helt vanlig pelletsbrännare.." sedan undrar jag varför man ska ändra spjälläge manuellt om den reglerar hastigheten på fläkten?
Inte speciellt lik FLexa.
automatik ? nej inte speciellt. för att ändra mellan effektläket så måsta man först klicka på läge 1-7 på styrboxen (hänges på väggen) sedan måste man justera luftspjället på brännaren till det läge man valt på styrboxen... (fläkten går på att fast injusterat läge) AUTOMATIK ?????
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Lik och lik :roll: :roll: :roll: fronten ser ut lika
liksom rosten oxå sen är det ingen som har sagt
att det är en janfire , för den går och går bara :twisted:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag har kommit fram till att swepell och TBmini från torsby är exakt lika frånsett färgen, installerade Swepell hos en kompis i "Blacka"i en EGOR DUPLOMAT mod -80 eller därikring. Effekten justerar man som sagt med pelletsmängden 1-7 och man ska följa efter med spjälläget vilken ökar/minskar luftmängden genom att en skiva i fläktens sugsida påverkas, den är endast varvtalsstyrd vid upptändning eller underhållsfyr. Den är känslig för "trånga" pannor tror jag. Torsby har utlagt på nätet om styrsystemet det står om 8st. svitshar man kan ställa om. Lurade själv på en så'n, men nu vet jag inte, när man mäter på en sådan typ av brännare med så ojämn matning av bränslet så ser man tydligt hur rökgasvärdena far upp/ner. Kan nog bli mycket jämnare förbränning med en pelletsdoserare från energifirman.com som någon påpekade tidigare i någon tråd.
dullle
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 20:29

Inlägg av dullle »

Har en brännare TB-Mini,,Funkar alldeles perfekt.men kör den mot acctank.
väldigt hög effekt på denna om man vill,
Som go o törr björkeve fast lättare att sköta.
Ingen Cpu styrning här inte.. 8)
Skriv svar